به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدباقر خانی در جلسه شورای معادن آذربایجان شرق که در استانداری برگزار شد، از کشف و ضبط بیش از ۱۶ هزار و ۲۸۰ کیلوگرم خاک طلای قاچاق و سرقتی در ۶ماهه نخست امسال در ورزقان خبر داد و گفت: این خاک قاچاق از حفاران غیرمجاز کشف شد که برای کاهش این جرم باید تدابیر جدی اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه معدن طلای اندریان ۴۰ کیلومتر مربع محدوده ثبتی دارد، اظهار داشت: محدوده این معدن باید مانند سایر معادن توسط بهره بردار حفاظت شود و از ورود حفاران غیرمجاز جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در خرداد ماه حضور پرتعداد حفاران غیرمجاز و مجرمان سابقه دار را در اطراف معدن طلا برای استخراج غیر قانونی طلا از انفال و اموال مردم را شاهد بودیم، گفت: با اقدامات جدی افراد بومی در منطقه ماندند و بقیه کوچ کردند و حضور حفاران غیرمجاز را به حداقل رساندیم.

فرماندار ورزقان از کشف و ضبط بیش از ۱۶ هزار و ۲۸۰ کیلوگرم خاک طلای قاچاق و سرقتی در شش ماهه نخست امسال در ورزقان خبر داد و افزود: این خاک قاچاق از حفاران غیرمجاز کشف شد که برای کاهش این جرم باید تدابیر جدی اندیشیده شود.

وی با انتقاد از خلاء نظارتی مشهود بر فعالیت معادن تصریح کرد: باید بهره برداری از معدن، مسائل زیست محیطی و اصول مهندسی برداشت از معدن با نظارت سازمان صمت پیش برود تا بهره بردار از این خلاء نظارتی سوء استفاده نکند.

خانی با اشاره به اینکه بر خلاف پروانه بهره برداری، معدن کاران باید به صورت پلکانی اقدام به اکتشاف کنند، ابراز داشت: متأسفانه بهره بردار به صورت غیر قانونی عمل کرده و سراغ رگه‌های پر عیار معدن رفته و استخراج می‌کند که باعث آسیب به منابع طبیعی می‌شود.

وی با اشاره به چالش زیست محیطی معدن طلای اندریان در استفاده از ترکیبات سیانور، گفت: باید بررسی‌های نهایی در مورد آسیب‌های زیست محیطی و برداشت از این معدن به صورت رسمی اعلام شود که اگر آسیب جدی متوجه محیط زیست و روستاهای اطراف است از فعالیت آن ممانعت شود.

فرماندار ورزقان با انتقاد از اینکه این معدن به مسئولیت اجتماعی خود عمل نمی‌کند، تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی از جمله آبرسانی به روستاهای اطراف، آسفالت راه‌های منتهی به معدن روستاهای واقع در مسیر و امثال آن از مهمترین مسئولیت‌های اجتماعی معدن است که مورد غفلت قرار گرفته و بهره‌بردار از زیر این موضوع شانه خالی می‌کند.

 وی با بیان اینکه “ورزقان معادن مهم و بزرگ زیادی دارد” افزود: تا زمانی که معدن اندریان را تعیین‌تکلیف نکنیم، مزایده سایر معادن صحیح نیست.