به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: طرح مطالعاتی توسعه طرح پرورش ماهی قزل آلا تا سقف ۲۰۰۰ تن در حاشیه رودخانه حاجیلار چای با کمک همین سرمایه گذار بخش خصوصی در حال انجام بوده و موافقت های اولیه سازمان های ذی ربط کسب شده است.

اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به همراه مدیرعامل آب منطقه ای،  فرماندار شهرستان ورزقان ، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مسئولین محلی شهرستان ورزقان از بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان سردآبی استان به ظرفیت ۵۰۰ تن در سال در بخش خاروانای شهرستان ورزقان بازدید و در جلسه کارگروه آب و کشاورزی شهرستان ورزقان حضور یافتند.
فتحی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه در شهرستان ورزقان توسعه طرح ۲۰۰ تنی پرورش ماهی قزل آلا با استفاده از تعداد ۷ حلقه چاه حفر شده در حاشیه رودخانه حاجیلار به۵۰۰ تن در منطقه خاروانا (مزرعه آقای مهرزاد مرزآبادی) به بهره برداری رسیده است، گفت: طرح مطالعاتی توسعه طرح پرورش ماهی قزل آلا تا سقف ۲۰۰۰ تن در حاشیه رودخانه حاجیلار چای با کمک همین سرمایه گذار بخش خصوصی در حال انجام بوده و موافقت های اولیه سازمان های ذی ربط کسب شده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در بازدید از مجتمع کشاورزی و پرورش ماهی مرزآباد چای (مهرزاد) خاروانا ، بر حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با هدف جهش تولید و اشتغال تاکید کرد.
فرماندار ورزقان نیز گفت: اجرای پایاب سد آقبلاغ‌سفلی ـ سیه‌کلان با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب و منطقه‌ای و بهره‌برداران گامی مهم در اجرای شبکه پایاب این سد به شمار می‌رود.
محمدباقر خانی سدهای آقبلاغ‌سفلی ـ سیه‌کلان و حاجیلر چای را ظرفیتی مهم، برای توسعه کشاورزی و تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت شهرستان دانست و با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌ سدهای آبخیزداری شهرستان برای توسعه کشاورزی با روش‌های نوین آبیاری، گفت: روش‌های نوین آبیاری به بهره‌وری حداکثری از منابع آبی موجود در تولید محصولات کشاورزی کمک قابل توجهی می‌کند.
فرماندار ورزقان توسعه کشت‌ گلخانه‌ای و دیگر روش‌های نوین کشت را با توجه به بازده بیشتر محصولات کشاورزی در شهرستان خواستار شد و تصریح کرد: حمایت‌های بیشتر دستگاه‌های ذی‌ربط از سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی می‌تواند استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌‌گذاری در بخش کشاورزی را که منجر به ایجاد اشتغال و افزایش تولید می‌شود را در پی‌داشته باشد.
وی با تاکید برای اتمام مطالعات احداث مجتمع گلخانه‌ای در بخش خاروانا، افزود: سد حاجیلار امکان بسیار خوبی برای رونق کشاورزی نوین در منطقه است و می‌بایست با مطالعات علمی و دقیق حداکثر استفاده را از سهم آب بخش کشاورزی این سد را به دست آورد.

منبع: ایانا