اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 36512
دوشنبه - 5 آبان 1399 - 14:56
مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی خبر داد:

استقرار «عاملان سلامت» در نقاط مختلف شهر برای دعوت به استفاده از ماسک

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی از استقرار «عاملان سلامت» در نقاط مختلف شهر برای دعوت به استفاده از ماسک، خبر داد.

استقرار «عاملان سلامت» در نقاط مختلف شهر برای دعوت به استفاده از ماسک

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حمید حسین‌پور، صبح دوشنبه در نشست خبری با اهالی رسانه در تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی، اظهار کرد: این برنامه به مدت ۱۰ روز از پنجم تا پانزدهم آبان ماه با مشارکت نیروهای داوطلب و جوان جمعیت هلال احمر اجرا شده و عاملان سلامت، مردم را به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‎های بهداشتی دعوت و در برخی موارد اقدام به توزیع ماسک بین مردم می‌کنند.

وی، جمعیت هلال احمر را یکی از دستگاه‌های فعال در خط مقدم مبارزه با کرونا از اولین روزهای شیوع این بیماری در کشور عنوان کرد و گفت: استقرار نیروهای جمعیت هلال احمر در مبادی ورودی و خروجی شهر، تب سنجی، توزیع ماسک و توزیع ضدعفونی کننده و دعوت مردم به استفاده از لوازم حفاظت فردی از جمله‎ی اقداماتی بود که این نهاد در طول این هشت ماه انجام داده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد مقابله با کرونا در سازمان جمعیت هلال احمر، اظهار کرد: این ستاد وظیفه‎ی پایش مستمر و روزانه‎ی وضعیت سلامت نیروهای داوطلب و جمعیت هلال احم را بر عهده دارد، چرا که حفظ سلامتی نیروی انسانی برای ما بسیار اهمیت دارد.

حسین‌پور با اشاره به مشارکت معاونت داوطلبان جمعیت هلال احمر استان در رزمایش کمک مومنانه به دستور رهبر معظم انقلاب، از توزیع حدود ۳۰ هزار بسته‎ی معیشتی در چندین مرحله در نقاط مختلف استان، خبر داد و گفت: بسته‌هایی که همگی در مجموع به ارزش یک میلیارد هستند، طی ۱۰ روز آتی، توزیع می‎شوند.

مشارکت جمعیت هلال احمر در حوزه‎ی پدافند غیرعامل

وی به مشارکت جمعیت هلال احمر در حوزه‎ی پدافند غیرعامل و امدادرسانی در بحران‌ها و به هنگام وقوع حوداث طبیعی، اشاره کرد و افزود: این ارگان علاوه بر انجام وظایف تعریف شده، در بحران‎هایی مانند زلزله، سیل و آتش سوزی هم مشارکت دارد، به عنوان مثال جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی در اطفاء حریق جنگل‌های ارسباران طی سال گذشته و سال جاری، نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.

وی ادامه داد: شرایط صعب‌العبور منطقه و وزش باد، اطفاءحریق را با سختی مواجه کرده بود، در آتش سوزی تابستان سال جاری، امدادگران ما مجبور شدند تا شب را در منطقه سپری کنند؛ بالگردهای جمعیت هلال احمر همیشه در اطفاء حریق جنگل‎های ارسباران، پای کار بودند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمرآذربایجان شرقی در ادامه، کمک به انتقال مادران باردار در روستاها را از دیگر حوزه‌های کاری این ارگان عنوان کرد و افزود: هر چند جمعیت هلال احمر، وظیفه‎ی مستقیمی در حیطه‎ی بهداشت خانواده و مادر و کودک ندارد، اما در سال‌های گذشته در انتقال مادران باردار توسط آمبولانس، بالگرد و خودروهای آرگوی سازمان، همکاری کرده است.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی مناسب توسط خانواده‌ها و مادران باردار برای گیر نیفتادن در برف و کولاک و یخبندان، تاکید کرد.

وی با اشاره به مشارکت جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی در سیل آذرشهر و عجب‎شیر، بیان کرد: پس از این حادثه، سناریو و طرحی تحت عنوان درس‌های آموخته شده از حوادث و سوانح تدوین شد، پس از هر حادثه و یا برگزاری هر مانوری، جلسه‎ای در این خصوص برگزارو نقاط قوت و ضعف بررسی می‏شود.

حسین‌پور متذکر شد: در حادثه‎ی زلزله‎ی ارسباران نیز مقام معظم رهبری در چهارمین روز حادثه، در محل حضور پیدا کرده و عملکرد جمعیت هلال احمر را مطلوب عنوان کردند، اما در همین مورد هم جلسه‎ای برگزار کردیم و نقاط قوت و ضعف در آن بررسی شد؛ درس‌های آموخته شده از حوادث یکی از برنامه‌هایی است که جمعیت هلال احمر آن را پیگیری می‌کند.

وی به اشاره به مشارکت تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان در جست‌وجو و کشف پیکر مغروقان، اظهار کرد: این تیم‌ها که کاملا تخصصی بوده و آموزش‌های لازم را دیده‌اند، در عملیات جست‌وجوی ۱۲ نفر از مغروقان از فروردین ماه سال جاری مشارکت داشتند.

وی، تعطیلی استخرها به دنبال شیوع کرونا را از دلایل احتمالی موثر در افزایش رو آوردن مردم به شنا در دریاچه‎های پشت سدها عنوان کرد و گفت: جلسه‎هایی در این برگزار شده و فرماندارن شهرستان‎ها را از وضعیت شهرستان و بالا بودن آمار حوادث غرق شدگی مطلع کرده و راهکارهایی ارائه داده‎ایم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی، تعمیر و نگهداری در پایگاه‎های جاده‎ای استان و تهیه و تدوین برنامه و سناریوی نقاط حادثه‌خیز آذربایجان شرقی در قالب طرح عملیات شعب را از دیگر اقدامات این نهاد در راستای پدافند غیرعامل و پیشگیری از هزینه‌ها و آسیب‎های احتمالی حوادث در آینده، عنوان کرد.

وی  اضافه کرد: طرح عملیات شعب یا شهرستان‎ها امکان شناسایی نقاط حادثه‌خیز و کلیه‎ی امکانات، توانمندی‎ها، تهدیدها، زیرساخت‌ها و میزان آمادگی یک منطقه را در برابر آسیب‎های مختلف در حوزه‎ی پدافندغیر عامل به ما می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های هر شهرستان متناسب با حوادث باشند، اظهار کرد: در سناریوهای طراحی شده بدترین شرایط را در نظر می‎گیریم تا آمادگی لازم برای مقابله هر حادثه‎ای را داشته باشیم.

حسین‎پور با اشاره به احداث پد بالگرد در شهر جدید سهند، گفت: ایجاد این پد با همکاری شهرداری و جمعیت هلال احمر برای کلانشهر تبریز نیز مفید بوده و محل مناسب برای آن شناسایی و تعیین شده است.

وی در ادامه از ثبت نام ۲۵ هزار نفر در سامانه‎ی عضویت جمعیت هلال احمر خبر داد و گفت: از این تعداد حدود دو هزار نفر درجه گرفته و آمادگی کامل دارند، درجه‎ها شامل درجه‎ی ۱، ۲ و ۳ امدادگری، ۱، ۲و ۳ نجاتگری و درجه‎ی ایثار بوده و حدود ۶۷ نفر از درجه‎ی ایثار برخوردار هستند.

وی در بخش پایانی سخنانش، فرهنگ‎سازی را راهی برای جلوگیری از صرف هزینه‎های گزاف به هنگام وقوع حداث عنوان کرد و متذکر شد: هم استانی‎ها می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی khadem.ir آموزش‌های لازم در حوزه‌های مختلف را کسب کرده و درصورت تمایل با مراجعه به سازمان، یادگیری‌هایشان را محک زده و گواهینامه هم دریافت کنند.

منبع: ایسنا