به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر اسماعیل جبارزاده در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، بحث کتاب و کتاب‌خوانی را یکی از معیارهای ارزیابی دولت‌ها عنوان کرد و گفت: هر دولتی که به کتاب بها دهد مطمئنا به فکر پویایی ملت خود است.

وی با بیان اینکه مشکلات کتابخانه‌ها از سال‌های گذشته به ما ارث رسیده است، افزود: اگر در گذشته توجه کافی به این حوزه صورت گرفته بود امروز شاهد مشکلات متعدد نبودیم، با این حال وظیفه داریم در حد توان و امکانات خود به این مشکلات رسیدگی کنیم.

جبارزاده اضافه کرد: متاسفانه اعتبارات دولتی وضعیت مناسبی ندارد و اکثر وزارت‌خانه‌ها با بدهی انباشته از گذشته مواجه هستند، اما دولت به‌رغم تنگناها هر سال بودجه مشخصی را برای بحث کتابخانه‌ها اختصاص داده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید به سمت منابع غیربودجه‌ای برویم، گفت: هدف‌گذاری انجمن کتابخانه‌های عمومی برای بهسازی و نوسازی کتابخانه‌های استان تا سال ۱۴۰۰، هدف‌گذاری خوبی است و دور از دسترس نیست و همه باید برای تحقق این هدف تلاش کنیم.

وی، اختصاص نیم درصد اعتبارات شهرداری‌ها به بحث کتابخانه‌ها را ظرفیت مناسبی برای سامان‌دهی این بخش عنوان کرد و از معاونت عمرانی استانداری خواست به تمام شهرداری‌های استان ابلاغ کند که به تکلیف قانونی و وظیفه ذاتی خود در این زمینه عمل کنند.

جبارزاده همچنین گفت: با توجه به ضرورت توسعه کتابخانه‌ها در شهر تبریز، شهرداری تبریز هم می‌تواند بخشی از اعتبارات فرهنگی خود را با هماهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در این بخش هزینه کند.

وی از تلاش‌های انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان نیز قدردانی کرد و گفت: وظیفه ما کمک به خیرین در تحقق نیت‌های خیر آنان است و هیچ اداره و نهادی حق ندارد کوچکترین مانعی برای خیران ایجاد کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی هم در این نشست از فعالیت ۱۴۱ کتابخانه در سطح استان خبر داد و گفت: در سه سال گذشته ۱۰ کتابخانه جدید در استان ایجاد شده است و تا پایان سال آینده نیز ۵ کتابخانه جدید به بهره‌برداری می‌رسد.

شهرام خدایی با بیان این که آذربایجان شرقی از نظر کتابخانه جزو استان‌های الف کشور است، افزود: در حال حاضر دو میلیون و ۶۶۳ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های استان وجود دارد و هدف‌گذاری ما، یک جلد کتاب به ازای هر آذربایجانی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ کتابخانه عمومی استان از جمله کتابخانه‌های مرکزی تبریز و تربیت نیاز به بازسازی اساسی دارند، گفت: اعتبار مورد نیاز برای این کار، یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان است و در صورت تخصیص این اعتبار، این کتابخانه‌ها را تا پایان سال ۱۴۰۰ بازسازی می‌کنیم.

در این نشست همچنین گزارش عملکرد انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان و برخی از مسایل و مشکلات حوزه کتابخانه‌های عمومی استان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.