به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اولیا علی بیگی رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور در گفت‌وگویی، درباره برنامه تامین اجتماعی برای سال‌های آینده که با بحران جمعیت روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: معتقد هستیم یکی از چالش‌هایی که حاکمیت در سال‌های آینده با آن روبرو خواهد شد، چالش صندوق‌های بازنشستگی است.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور تصریح کرد: زمانی که صندوق‌های بازنشستگی به سن سالخوردگی برسند و منابع و مصارف آن‌ها نزدیک به یکدیگر شود و مصارف بالا برود و درآمدشان کاهش پیدا کند، زنگ خطر صندوق‌های بیمه به صدا در می‌آید و در حال حاضر تحریم‌ها و کرونا باعث شده که مصارف تامین اجتماعی افزایش یابد و درآمد آن کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در همین بحث کرونا تعداد زیادی از بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی بیکار شده و بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و در مقابل به دلیل آن که شغل خود را از دست داده‌اند، حق بیمه‌ای بابت آن‌ها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است، گفت: یعنی مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، اما حق بیمه بابت آن‌ها به تامین اجتماعی داده نمی‌شود.

علی بیگی تصریح کرد: بر اثر تحریم‌ها تعداد زیادی از کارخانه‌ها مواد اولیه و قطعات لازم را نداشتند و به همین دلیل تعطیل شدند و کارگران آنها نیز آسیب دیدند و در نتیجه تعداد بیمه شدگانی که بابت آن‌ها حق بیمه پرداخت می‌شد، کاهش پیدا کرد. بدون تعارف باید بگوییم که تحریم‌ها به تولید آسیب رسانده و در مقابل آن سازمان تأمین اجتماعی نیز تحت الشعاع قرار گرفته است.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور ادامه داد: دولت و مجلس در قدم اول برای حل این مشکل باید به تکالیف قانونی خود نسبت به سازمان تامین اجتماعی عمل کنند، یعنی از تصویب هر قانونی که فاقد پشتوانه مالی است بپرهیزند و نگاه سیاسی به سازمان تامین اجتماعی نداشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی در شرایطی قرار گرفته که ظرفیت قوانین هزینه بردار را ندارد، چرا که این سازمان به صورت درآمد_هزینه‌ای اداره می‌شود و اگر درآمد کافی برای هزینه‌ها نباشد قطعاً با مشکل مواجه می‌شود تامین اجتماعی مانند سایر صندوق‌ها بودجه دولتی ندارد و اگر درآمد‌هایی که پیش بینی کرده محقق نشود، در اجرای برنامه‌های خود با مشکل مواجه خواهد شد، در غیر این صورت مجبور است وام بگیرد.

علی بیگی اضافه کرد: این سازمان فقط باید به ذینفعان خود پاسخگو باشد و مسئولیتی در قبال آحاد جامعه ندارد و وظیفه این سازمان ارائه خدمت به بیمه‌شدگان خود است، این نگاهی است که توقع داریم به سازمان تامین اجتماعی داشته باشند.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور با اشاره به اینکه امروز بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و این بدهی برای این دولت و یا دولت قبلی نیست، گفت: از سال ۵۴ این بدهی انباشته شده و نمی‌توان این را گفت که دولت خاصی بدهی را پرداخت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس باید چاره‌ای بیاندیشند و به موقع بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کنند، ادامه داد: چرا که منابع تامین اجتماعی به خطر افتاده و درآمد سازمان تامین اجتماعی کاهش پیدا کرده است و در مقابل آن تعهدات تامین اجتماعی به بیمه شدگان رو به افزایش است.

علی بیگی با تاکید بر اینکه طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف است هر سال ۵۰ هزار میلیارد تومان بابت بدهی خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند، ادامه داد: در حالی که این اتفاق نیفتاده است مجلس علاوه بر تصویب قانون وظیفه نظارت بر اجرای آن را نیز دارد و آیا مجلس بر این موضوع نظارت کرده است؟

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار کشور خاطرنشان کرد: اگر بدهی دولت به سازمان پرداخت شود و برای برنامه‌ها و تکالیف جدیدی که بر عهده سازمان تامین اجتماعی از طرف دولت و مجلس تعریف می‌شود منابع آن نیز در نظر گرفته شده باشد، این گونه می‌توانیم در سال‌های آینده که با بحران جمعیت و افزایش تعداد مستمری‌بگیران روبرو هستیم با چالش‌های کمتری مواجه شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان