به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، الهوردی دهقانی امروز در گفت‌وگویی اظهار کرد: اعتبار سد حاجیلار از محل اعتبارات سدهای مرزی و از طریق صندوق ذخیره ارزی پرداخت می‌شد و در حالی که پایاب سد اجرا نشده و قسمتی از پروژه ناقص است، سال گذشته ردیف اعتباری آن حذف شد.

وی افزود: این سد ۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد که  ۴۰ میلیون برای شرب و کشاورزی است و اگر  ۲۰ میلیون مترمکعب از آب این سد به کشاورزی و ایجاد شهرک گلخانه‌ای اختصاص یابد، اتفاق بزرگی در این عرصه می‌افتد.

دهقانی،در ارتباط با آخرین وضعیت سد آق‌بلاغ ورزقان نیز توضیح داد: این سد پنج سال است تمام شده و باید برای پایاب آن فکری شود.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم توجه مسوولان استان به ساماندهی شهرک صنعتی مس و صنایع پایین‌دستی آن تاکید کرد.

وی همچنین گفت: حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر بزرگراه، خواجه – ورزقان-خاروانا- نوردوز، در حال اجراست، اما ۱۰ کیلومتر آن زیر پیمان رفته که پیمانکار پروژه پنج سال است، پروژه را تعطیل کرده است.

دهقانی اضافه کرد: باوجود اینکه میزان بارش در ورزقان زیاد است، مردم شهرستان از آب شرب مناسب بهره‌مند نیستند و وضعیت فاضلاب شهرستان نیز نامطلوب است.

گزارش حاکی است، سد حاجیلار ورزقان دهم مرداد ۹۸ با حضور وزیر نیرو و با دستور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

سد مخزنی «حاجیلار چای» پشت رودخانه ای به همین نام از سرشاخه های رودخانه ارس در مدت ۱۰ سال ساخته شده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومترمربع است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۵۰ کیلومتری شمال غربی ورزقان و ۲ کیلومتری روستای «قره قیه» قرار دارد.

سد مخزنی حاجیلار چای سد خاکی با هسته «ناتراوای رسی» و حجم مخزن با ظرفیت ۴۸.۹ میلیون مترمکعب است که ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است.

ارتفاع تاج سد از پی ۹۵ متر و از بستر رودخانه ۷۱ متر بوده و با طول و عرض به ترتیب ۲۵۶ و ۱۰ متر می باشد و تراز تاج سد ۱۰۵۲ متر از سطح آب های آزاد و حجم کل خاکریزی بدنه سد ۲ میلیون مترمکعب است.

عمده ویژگی سد حاجیلار مصارف صنعتی بوده که با ظرفیت موجود موجب بهره وری بالایی برای صنعت منطقه خواهد شد و ۱۰ میلیون مترمکعب در سطح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دیم زار کم بازده را سیراب می‌کند.

تامین سالانه سه میلیون مترمکعب آب برای شرب، بهداشتی و کشاورزی شهرستان های ورزقان و خاروانا و روستاهای اطراف آن، تامین نیازهای آبی حقابه بران و محیط زیست (۵.۷) میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب، جاذبه های گردشگری و اشتغال زایی در منطقه از دیگر مزایا و ویژگی های سدحاجیلار چای ورزقان است.

منبع: فارس