به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی با اشاره به ارائه کشاورز کارت به کشاورزان، گفت: ابتدا، این کارت در اختیار کشاورزانی که گیاهان استراتژیک مانند گندم، جو و دانه‌های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا دغدغه‌ای‌ برای‌ خرید نهاده و کود نداشته باشند و بتوانند از این کارت استفاده کنند.

وی با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به کشاورزان، طرح کشاورز کارت را با همکاری بانک مرکزی ایران و بانک کشاورزی تهیه کرده است، اظهار کرد: امیدواریم که کشاورزان با این کارت، بتوانند نهاده‌های مورد نیاز خود را به موقع تامین کرده و سال آینده با بانک تسویه حساب کنند.
وی با تاکید بر این‌که نکات بسیار ریزی در این کارت دیده شده است، یادآور شد: بانک کشاورزی و معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی، طراحی خوبی برای این کارت داشته‌اند تا کشاورزان بتوانند بدون دغدغه و بروکراسی‌های معمولی بانک، سریع تر به این منابع مالی دست یابند.
فتحی با بیان این‌که طرح کشاورز کارت یک اقدام بزرگ و ملی محسوب می‌شود و باید با جدیت آن را دنبال کنیم، تصریح کرد: با تأثیرگذاری که کود در تولیدات کشاورزی دارد، در گام اول انتخاب شد و در گام بعدی، آفت‌کش‌ها هستند.
وی، کشاورز کارت را اقدامی برای حمایت از کشاورزان دانست و افزود: با تصمیم ستاد عالی زراعت، مقرر شده است تا کشاورزان از کشاورز کارت برای خرید کود استفاده کنند و سایر نهاده‌ها نیز در آینده مشمول این کارت شود.
وی با اشاره به توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به تولید محصولات استراتژیک مصوب برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: برای این منظور، تسهیلاتی برای تامین بخشی از هزینه‌ها به عنوان سرمایه در گردش از طریق بانک کشاورزی در نظر گرفته شده تا کشاورزان برای کاشت و هزینه‌های برداشت از آن استفاده کنند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: امیدواریم که این کارت‌ها، مکانیسمی باشد تا بخشی از هزینه‌های تولید در ابتدای فصل کشت را تأمین کند و در زمان برداشت، این هزینه‌ها از محل فروش محصول مستهلک شود.
وی با اشاره به این‌که «کشاورز کارت» برای تامین نقدینگی برای فصل کاشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: به ازای هر هکتار زراعت، دو میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و سقف در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات از طریق «کشاورز کارت»، ۲۰ میلیون تومان است.
وی با اشاره به این‌که سعی شده تا در حداقل زمان «کشاورز کارت» در اختیار کشاورزان قرار گیرد، گفت: نرخ تسهیلاتی که از طریق این کارت پرداخت می‌شود، ۱۲ درصد در سال و مدت باز پرداخت یکساله بوده که در مقایسه با نرخ تسهیلات عادی یعنی ۱۸ درصد، نرخ مناسبی است.
فتحی، در خصوص وثایق در نظر گرفته شده برای دریافت این کارت اعتباری نیز گفت: به دلیل رقم متوسط، دریافت این کارت نیاز به تضامین و وثایق زیادی نخواهد داشت.
وی با بیان این‌که کشاورزان از طریق سامانه سیتا با همکاری معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان به بانک کشاورزی معرفی می‌شوند و معرفی‌ بر اساس سطح زیر کشت انجام خواهد شد، افزود: هم‌چنین پیش بینی شده است تا سه روز کاری بعد از معرفی کشاورزان این کارت در اختیارشان قرار گیرد.
وی گفت: این کارت ابزاری برای پرداخت الکترونیک در پایانه‌های فروشگاهی خاص و مراکز عرضه نهاده‌ها مانند کود و سم است.