به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دو فوریت طرح حمایت معیشتی از خانوارهای نیازمند پنج دهک پایین جامعه در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

سیدعلی موسوی نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی به عنوان طراح این طرح دو فوریتی با بیان این‌که این طرح ۴۵ میلیون نفر جمعیت کشور را شامل می‌شود، اظهار کرد: طرح حمایت معیشتی از خانوارهای پنج دهک پایین جامعه چهار بند دارد یکی از آنها مربوط به کالاهای ضروری مثل برنج، گوشت، روغن، ماهی و تخم‌مرغ است که با قیمت حمایتی در اختیار خانواده‌های مشمول قرار می‌گیرد. نکته دیگر بهای مصرفی آب، برق و گاز خانواده‌های مشمول است که در صورت رعایت الگوی متعارف مصرف، رایگان محاسبه می‌شود. بند سوم و چهارم این طرح درباره‌ی ودیعه مسکن و هزینه دارو و درمان است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تهاتر نفت با کالاهای خارجی، درآمد حاصل از تراکنش‌های بانکی، فروش سهام دولتی، مالیات بر خانه‌های خالی و افزایش قیمت آب و برق و گاز خانوارهای پرمصرف را از منابع پیش‌بینی شده برای این طرح عنوان کرد.

مهدی عسگری نماینده کرج در مخالفت با دو فوریت این طرح اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی دیروز یک طرح حمایتی تصویب کرده و این‌که ما یک طرح مشابه تصویب کنیم نزد افکار عمومی جنبه مثبتی ندارد چرا که مجلس باید به کار حکیمانه و سنجیده شناخته شود نه کارهای هیجانی.

وی با بیان این‌که هزینه‌های این طرح پیش‌بینی نشده یادآور شد: مشخص نشده که چه رقمی برای آن پیش‌بینی شده و فرقش با طرح دیروز این است که در این طرح سبد کالاهای اساسی با ذکر نام آمده است در حالی که این طرح مانع از این می‌شود که طرح دیروز هم عملیاتی شود.

کمال علیپور خنکداری به عنوان موافق دو فوریت این طرح اظهار کرد: اگر مجلس شورای اسلامی نگاه به معیشت و اقتصاد مردم نداشته باشد باید به چه چیز دیگری نگاه کند. این طرح قشر عظیمی از دهک‌های پایین را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: پنج ماه از آغاز مجلس شورای اسلامی گذشته و ما هنوز تصمیمی که باید برای معیشت مردم  بگیریم نگرفته‌ایم. چه چیز مهم‌تر از معیشت و اقتصاد است مگر همین مشکل کشور نیست باید تکلیف خود را برای رفع نگرانی مردم انجام دهیم.

احمدی بیغش در مخالفت با دو فوریت این طرح خاطرنشان کرد: ما نباید به دنبال طرح‌های خلق‌الساعه و رفتار احساسی باشیم، نمی‌شود هر ناهنجاری در جامعه را با طرح دو فوریتی حل کرد. ما در یکی دو ماه آینده لایحه بودجه را داریم. اگر قرار است چنین کاری کنیم می‌توانیم در بودجه جایی برایش در نظر بگیریم.

وی با بیان این‌که وضع اقتصادی موجود جوابگوی طرح‌های خلق‌الساعه نیست، اظهار کرد: نمی‌توانیم طرح‌هایی بیاوریم که نیاز به بودجه‌های کلان دارد.

فرهاد بشیری در موافقت با دو فوریت این طرح خاطرنشان کرد: ضرورت دارد نمایندگان مردم فکر و برنامه دقیق و کارشناسانه داشته باشند تا بتوانند در قبال استکبار جهانی تدابیری به کار ببندند.

وی ادامه داد: با رای بالا به این طرح از اقشار محروم حمایت کنیم تا سبد کالاهای اساسی خانوارها تامین شود و تخفیف بهای آب و برق و گاز برای آنها در نظر گرفته شود.

در ادامه دو فوریت این طرح به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که تنها ۵۸ رای موافق به دست آورد و در نتیجه نمایندگان با دو فوریت آن مخالفت کردند و یک فوریت آن رای لازم را از مجلس کسب نکرد.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی پس از رای مخالف نمایندگان به دو فوریت و یک فوریت این طرح گفت که این طرح به صورت عادی اعلام وصول می‌شود.

منبع: ایسنا