اخبار استان آذربایجان شرقی » عمومی
کد خبر : 37274
دوشنبه - 19 آبان 1399 - 18:45
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی:

تحقق ۹۱ درصدی کشت گندم پاییزه در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از تحقق ۹۱ درصدی کشت گندم پاییزه در آذربایجان شرقی تا این تاریخ خبر داد.

تحقق ۹۱ درصدی کشت گندم پاییزه در آذربایجان شرقی

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه از ۴۵۰ هزار و ۲۷۳ هکتار برنامه کشت پاییزه گندم تا نیمه پاییز حدود  ۴۰۸ هزار و ۷۹۷ هکتار از اراضی زراعی استان آذربایجان شرقی زیر کشت گندم (آبی-دیم) رفته است، اظهار داشت: برنامه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی جهت کشت گندم در سال زراعی جاری برای استان آذربایجان شرقی، ۶۷ هزار و ۲۷۳ هکتار گندم آبی و ۳۸۳ هزار هکتار گندم دیم بود که از این میزان؛ کشت گندم به صورت آبی با ۴۸ هزار و ۷۹۷ هکتار سطح کشت و ۷۳ درصد پیشرفت و کشت گندم دیم با ۳۶۰ هزار هکتار سطح کشت و ۹۴ درصد پیشرفت نسبت به برنامه ابلاغی در سالجاری محقق شده است.

وی، ادامه داد: طبق برنامه ابلاغی سهم استان در خصوص کشت کلزا، ۹ هزار هکتار ابلاغ شده بود که از این میزان دو هزار و ۲۸۵ هکتار با ( ۱۰۰ درصد آبیاری) از زمین های کشاورزی به کشت کلزا اختصاص داده شد که در نهایت دو هزار و ۱۹۵ هکتار به مرحله سطح سبز رسیده است که خوشبختانه سطح سبز آن در وضعیت خوبی قرار دارد.
فتحی  با بیان اینکه رعایت تاریخ کشت مناسب غلات پاییزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این تاریخ کشت با توجه به اقلیم هر منطقه متفاوت است، اظهار کرد: کشاورزان حتما باید به توصیه مراکز جهاد کشاورزی درخصوص رعایت زمان کشت و استفاده از بذور اصلاح شده توجه نمایند و حتما پس از کشت غلات آبی باید آبیاری انجام پذیرد.
وی با بیان اینکه انتخاب بذر مناسب و با توجه به کیفیت و پتانسیل خاک مزرعه و درکنار آن، استفاده از زمان طلایی کشت، دو عامل بسیار موثر در افزایش تولید محصول و پیشگیری از آفات و بیماری‌های آن است اضافه کرد: رعایت تناوب کشت در مزرعه ضمن اینکه از بروز آفات و بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، در افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید در واحد سطح نیز موثر است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود در خصوص کشت جو نیز، گفت: سهم جو استان طبق برنامه ابلاغی بالغ بر ۸۲ هزار هکتار بود که خوشبختانه ۶۶ هزار و ۸۴۰ هکتار اجرایی و ۱۳ هزار هکتار به سطح سبز تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه با هر روز تاخیر در کشت پاییزه، شاهد کاهش یک درصدی محصول خواهیم بود گفت: امیدوارم مدیران جهادکشاورزی شهرستان ها درکنار ترغیب زارعان جهت کشت به موقع پاییزه، بیمه محصولات کشت پاییزه را نیز در نظر داشته باشند.

منبع: فارس