به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد حمزه زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بهره برداری این آثار به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: پیرو جلسه مشترک با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، واگذاری سه بنای تاریخی شامل کاروانسرای گویجه بل و جانانلو و خانه قدیمی ناصح زاده تبریز به بخش خصوصی به تصویب رسید.

وی اظهار کرد باید توجه داشت که تغییر کاربری بناهای تاریخی و احیای آن‌ها موجب تقویت زیرساخت‌های گردشگری شده و به رونق این حوزه می‌ انجامد.
حمزه زاده با اشاره به اینکه واگذاری این بناها با همکاری صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی انجام می‌شود، ادامه داد: بخشی از این هدف به حفظ گذرگاه‌ها و کاروانسراها اختصاص دارد و کاروانسرای گویجه بل و جانانلو که در مسیر شمالی گردشگری آذربایجان شرقی واقع شده‌اند، فرصتی مناسب برای تقویت گردشگری این منطقه فراهم می‌کنند.
وی اضافه کرد: با واگذاری بناهای مذکور با کاربری گردشگری، اقامتی و فرهنگی برای مدت‌ زمان معین به بخش خصوصی، ضمن ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی، زمینه برای حفاظت و صیانت بهتر از آثار تاریخی فراهم می‌شود.
کاروانسرای عظیم شاه عباسی «گویجه بل» یکی از بناهای تاریخی اصلی و ثبت شده شهرستان اهر در ۸۰ کیلومتری شمال شرق بریز است. کاروانسرای گویجه بئل با توجه به شواهد و قرائن، متعلق به دوره صفویه است که از آن به عنوان کاروانسرای کوهستانی استفاده شده است. ازخصوصیات بارز آن بسته بودن بنا و طراحی آن برای مناطق کوهستانی و سردسیر و زمستان های سخت و پربرف است.
خانه ناصح زاده تبریز، در بهمن سال ۱۳۸۹با شماره ۲۹۵۷۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا