اخبار استان آذربایجان شرقی » عمومی
کد خبر : 37366
سه شنبه - 20 آبان 1399 - 18:58
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌ شرقی:

سه اثر تاریخی آذربایجان‌ شرقی به بخش خصوصی واگذار شد

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: سه اثر تاریخی این استان با هدف تقویت صنعت گردشگری به بخش خصوصی واگذار شد.

سه اثر تاریخی آذربایجان‌ شرقی به بخش خصوصی واگذار شد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد حمزه زاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بهره برداری این آثار به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: پیرو جلسه مشترک با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، واگذاری سه بنای تاریخی شامل کاروانسرای گویجه بل و جانانلو و خانه قدیمی ناصح زاده تبریز به بخش خصوصی به تصویب رسید.

وی اظهار کرد باید توجه داشت که تغییر کاربری بناهای تاریخی و احیای آن‌ها موجب تقویت زیرساخت‌های گردشگری شده و به رونق این حوزه می‌ انجامد.
حمزه زاده با اشاره به اینکه واگذاری این بناها با همکاری صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی انجام می‌شود، ادامه داد: بخشی از این هدف به حفظ گذرگاه‌ها و کاروانسراها اختصاص دارد و کاروانسرای گویجه بل و جانانلو که در مسیر شمالی گردشگری آذربایجان شرقی واقع شده‌اند، فرصتی مناسب برای تقویت گردشگری این منطقه فراهم می‌کنند.
وی اضافه کرد: با واگذاری بناهای مذکور با کاربری گردشگری، اقامتی و فرهنگی برای مدت‌ زمان معین به بخش خصوصی، ضمن ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی، زمینه برای حفاظت و صیانت بهتر از آثار تاریخی فراهم می‌شود.
کاروانسرای عظیم شاه عباسی «گویجه بل» یکی از بناهای تاریخی اصلی و ثبت شده شهرستان اهر در ۸۰ کیلومتری شمال شرق بریز است. کاروانسرای گویجه بئل با توجه به شواهد و قرائن، متعلق به دوره صفویه است که از آن به عنوان کاروانسرای کوهستانی استفاده شده است. ازخصوصیات بارز آن بسته بودن بنا و طراحی آن برای مناطق کوهستانی و سردسیر و زمستان های سخت و پربرف است.
خانه ناصح زاده تبریز، در بهمن سال ۱۳۸۹با شماره ۲۹۵۷۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا