اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 37609
دوشنبه - 26 آبان 1399 - 12:04
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی:

راه اندازی بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای در آذربایجان شرقی

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی از راه اندازی بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای در آذربایجان شرقی خبر داد.

راه اندازی بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای در آذربایجان شرقی

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، موسی خلیل الهی در نوزدهمین نشست سراسری دادستان های عمومی و انقلاب، نظامی و ویژه روحانیت که با حضور آیت‌الله رئیسی و بصورت ویدئو کنفرانسی و با عنوان «نقش دادستان ها در حفظ امنیت و حقوق عامه و حمایت از تولید» برگزار شد، در خصوص بررسی اهمیت کنترل مجرمین حرفه ای و سابقه دار در ایجاد امنیت اظهار داشت: از جمله علل وقوع و گسترش جریام در جامعه تکرار رفتارهای مجرمانه از سوی مجرمان حرفه ای و سابقه دار است به ویژه در ایامی که در خارج از زندان هستند.
وی افزود: مجرمان حرفه ای و سابقه دار به لحاظ روحیات و ویژگی خاصی که دارند با رفتار و عملکرد خود و تکرار رفتارهای مجرمانه اسباب اخلال در نظم و امنیت جامعه را فراهم می کنند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اضافه کرد: همچنین تکرار رفتارهای مجرمانه توسط این افراد و کمرنگ شدن قبح رفتارهای مجرمانه موجب ترغیب و تحریک افراد مستعد به ارتکاب بزه را به بروز رفتارهای مجرمانه می کند.
وی بیان کرد: پیشگیری و برخورد مدبرانه با پدیده جرم و تکرار جرایم از جمله مسایل مهم مورد توجه قانونگذار و مسولان قضایی بوده و در این راستا تشکیلات قضایی استان نیز اقدامات خوبی را انجام داده است.
خلیل الهی با اشاره به منویات آیت الله رئیسی مبنی بر پیشگیری و برخورد با جرایم علی الخصوص رصد و کنترل مجرمان حرفه ای و سابقه دار خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از جرایم ارتکابی توسط مجرمان حرفه ای و دارای حالت خطرناک و سلب امکان هرگونه اقدام خطرناک از ناحیه آنها به عنوان یکی از عوامل اخلال در نظم عمومی جامعه و لزوم پایش آنها و اجرایی نمودن دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه دار دادگستری استان اقدامات شاخصی را انجام داده است.
وی ادامه داد: از اقدامات شاخص انجام شده در این زمینه تشکیل ستاد کنترل مجرمین حرفه ای و باسابقه بوده که خوشبختانه جلسات این ستاد در استان به صورت مستمر برگزار شده و مصوبات آن به صورت جدی پیگیری می شود.
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اضافه خاطرنشان کرد: همچنین به منظور ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای در آذربایجان شرقی در کنار تشکیل ستاد و تلاش همکاران دستگاه قضایی استان مشخصات کامل و سوابق کیفری ۱۵۲۴ نفر از مجرمان حرفه ای و سابقه دار استان استخراج، پایش و جمع آوری شده و در بانک های اطلاعاتی تمامی دستگاه های ذیربط به اشتراک گداشته شده است.
وی با اشاره به موضوع صدور دستورات قضایی توسط دادستان ها به استناد دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه دار تصریح کرد: موضوع کنترل، دعوت، توجیه، اخذ تعهد از مجرمان حرفه ای و سابقه دار و خطرناک خطاب به مراجع انتظامی به صورت مستمر در طول سال و بخصوص در ایام خاص دستوراتی برای پیشگیری از وقوع برخی اتفاقات صادر می شود.