به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی در بازدید از کارخانه تولید آب میوه ۱۰۰ درصد طبیعی بستان آباد افزود: مشکل اصلی باغداران سیب در آذربایجان شرقی و غربی، فروش محصولات درجه ۳ و ۴ و زیردرختی است، زیرا سیب‌های ممتاز و درجه یک مشکل فروش ندارند و به مرور در سردخانه ذخیره می‌شوند، این محصولات در بازار فروش از کشش خوبی برخوردار بوده و با قیمت مناسب به فروش می‌رسند.

وی ادامه داد: در مواقعی که بازار کشش خوبی نداشته باشد و سیب‌های تولیدی در دست باغداران بماند، کارخانه‌های آبمیوه می‌توانند بازار سیب را مدیریت کرده و این محصولات را پس از خرید به آب میوه تبدیل کنند.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این که ماده اولیه کارخانه‌های آبمیوه توسط باغداران و کشاورزان تولید می‌شود اظهار کرد: اگر به کشاورزان و باغداران کم توجهی شود به مرور زمان با مشکل کمبود مواد اولیه که همان محصول سیب یا سایر محصولات باغی است، مواجه خواهیم شد.

فتحی اضافه کرد: برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی باید ساز و کار‌هایی در قالب شیوه نامه توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی تدوین شود و در اختیار کارخانه‌های آبمیوه قرار گیرد تا کارخانه‌های آب میوه با عقد قراردادی با باغداران و کشاورزان، خرید محصولات درجه ۳ و ۴ باغداران را برعهده گرفته و بر سالم بودن تولید نیز نظارت کافی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این روند در کارخانه‌های آب میوه عملیاتی شود سازمان جهادکشاورزی استان نیز آمادگی کامل دارد تا با پرداخت تسهیلات ۴ درصدی از محل منابع صندوق حمایت از توسعه کشاورزی، خرید محصولات درجه ۳ و ۴ را تسهیل کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما