اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 37834
شنبه - 1 آذر 1399 - 13:14
استاندار آذربایجان‌ شرقی در گفتگوی ویژه خبری شبکه سهند:

نیازمند مشارکت بیشتر مردم برای قطع زنجیره شیوع کرونا هستیم

استاندار آذربایجان شرقی خواستار مشارکت هرچه بیشتر مردم و دستگاه‌های اجرایی برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان شد.

نیازمند مشارکت بیشتر مردم برای قطع زنجیره شیوع کرونا هستیم

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر محمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه سهند، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت و قدردانی از تلاش‌ها و خدمات این قشر ایثارگر، به آمار مقایسه‌ای استان‌های مختلف کشور از منظر شاخص‌های مختلف بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی از نظر تعداد بیماران بستری‌شده به جمعیت استان رتبه ۱۵ کشور را دارد.

وی با بیان اینکه تشدید وضعیت بیماری کرونا به عوامل مختلفی چون ترکیب سنی و جنسیتی بیماران، موقعیت جغرافیایی، نحوه مدیریت بیماری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و بسیاری از علل دیگر بستگی دارد، افزود: بهبود وضعیت نگران کننده شیوع بیماری در استان، جز با همراهی قاطبه مردم و دستگاه های اجرایی مقدور نیست.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا امروز در استان، نتیجه تست کرونای بیش از ۵۹ هزار نفر در استان مثبت بوده که حدود ۳۵ درصد از تست‌های انجام‌شده بوده است و از این تعداد نیز متاسفانه نزدیک به ۲۹۰۰ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند.

پورمحمدی ادامه داد: میانگین تعداد فوتی‌های کرونا در استان، ۴.۹ دهم درصد مجموع مبتلایان به این بیماری است و در مقایسه با آمار کشوری، نزدیک به هشت درصد مجموع فوتی‌ها به استان آذربایجان ‌شرقی اختصاص دارد.

وی همچنین از افزایش تست گیری بیماران مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: به تناسب افزایش تست‌های کرونا در استان، تعداد شناسایی افراد مبتلا به بیماری نیز سیر صعودی خواهد داشت.

وی با اشاره به تصویب اجرای دو طرح مهم “اعمال هوشمند محدودیت‌های کرونایی” و “مدیریت بیماری کرونا با رویکرد محله‌محور”، اظهار داشت: طرح جامع اعمال محدودیت‌های جدید از روز شنبه به مدت دو هفته و متناسب با وضعیت شیوع بیماری در تمامی شهرهای استان اجرا می‌شود و استمرار این محدودیت‌ها نیز پس از پایان اجرای طرح و تصویب مجدد در ستاد ملی کرونا و استان امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی شهرهای استان به سه وضعیت  زرد، نارنجی و قرمز، گفت: در شهرهای با وضعیت زرد، دو سوم، وضعیت نارنجی، یک دوم و وضعیت قرمز، یک سوم کارکنان، ملزم به حضور در ادارات بوده و بقیه کارمندان با اولویت زنان سرپرست خانوار، افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای می‌توانند با موافقت مدیر مربوطه در خانه بمانند. دستگاه‌های خدمات‌رسان و دارای خدمات ضروری از  معافیت و محدودیت حضور کارکنان در ادارات، مستثنی هستند.

پورمحمدی افزود: همچنین در شهرهای دارای وضعیت زرد، فقط مشاغل گروه چهار، وضعیت نارنجی، گروه‌های سه و چهار و وضعیت قرمز، گروه‌های دو، سه و چهار تعطیل خواهند بود و فعالیت کلیه مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی خصوصی در تمامی وضعیت‌ها به شکل مجازی و غیرحضوری انجام خواهد شد.

وی در ارتباط با ممنوعیت تردد در استان از روز شنبه گفت: از شنبه آینده خروج خودروهای بومی پلاک شخصی از شهرهای نارنجی و نیز ورود خودروهای غیربومی با پلاک شخصی به این شهرها ممنوع خواهد بود و متخلفان ۵۰۰ هزار تومان جریمه می شوند. از این تاریخ همچنین خروج خودروهای بومی با پلاک شخصی از شهرهای دارای وضعیت قرمز آذربایجان شرقی و ورود خودروهای غیربومی با پلاک شخصی به این شهرها ممنوع بوده و متخلفان با جریمه یک میلیون تومانی مواجه می شوند. از شنبه آینده همچنین تردد خودروهای شخصی از ساعت ۹ شب تا چهار صبح در شهرهای دارای وضعیت قرمز آذربایجان شرقی ممنوع است و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای متخلفان اعمال می شود.

پورمحمدی با اشاره به مشاغلی که بنا به شرایط کاری، مشمول طرح محدودیت تردد عبور و مرور نمی‌شوند، گفت: روسای دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها، باید مشخصات کارکنان و خودروهای آنان را برای اخذ مجوز تردد به فرمانداری‌ها ارسال کنند.

وی تأکید کرد: مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا به منزله قانون بوده و تمام مردم، موظف به رعایت هستند، در غیر این صورت طبق ضوابط و مقررات با متخلفان برخورد می شود.

پورمحمدی همچنین خواستار افزایش فعالیت‌های مرتبط با فرهنگسازی وآموزش مردم توسط صدا و سیما و رسانه‌ها شد.