به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داوود غنی پور روز یکشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه همه ساله در فصل‌های مهاجرت بهار و پاییز با پیک آنفلوآنزای پرندگان مواجه می‌شویم، ادامه داد: به دلیل اینکه این ویروس بسیار خطرناک است و میزان کشندگی آن بسیار بالاست به همین دلیل حساسیت شدیدی نسبت به شناسایی این بیماری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی در کریدور مهاجرتی پرندگان قرار دارد، تاکید کرد: امکان شیوع و مشاهده این بیماری در بین پرندگان وجود دارد و بر همین اساس با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان محدودیت‌هایی از جمله محدودیت شکار اعمال می‌شود و گشت های مشترک در مناطق تالابی و کنار آبزی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان و یا تغییر رفتار آنها در زیستگاه‌های استان مشاهده نشده و این امر نشان می‌دهد که این زیستگاه‌ها عاری از این نوع بیماری است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: اهالی روستاهای همجوار تالاب‌ها و منابع آبی در صورت مشاهده لاشه پرندگان و یا تغییر رفتار آنها، ضمن خودداری از تماس با لاشه پرندگان، موضوع را به ادارات محیط زیست شهرستان‌ها اطلاع دهند.

وی یادآور کرد: طی دو سال گذشته هیچ موردی از آنفلوآنزای پرندگان در زیستگاه‌های طبیعی استان گزارش نشده است.

غنی پور اظهار کرد: بازه زمانی سرشماری حیاط وحش در سطح جهان ۱۰ دی ماه تا ۱۰ بهمن ماه می‌باشد تا آمار به طور کلی در سطح جهان با خطای پایین به دست آید.

مسئول دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب‌های آذربایجان شرقی نیز گفت: امسال با توجه به گرم بودن وضعیت آب و هوایی منطقه و عرض‌های شمالی و دیر شروع شدن فصل سرما مهاجرت پرندگان با تأخیر مواجه شده است.

یداله آذرهوا افزود: این موضوع باعث تاخیر در حرکت پرندگان به سمت تالاب‌های استان شده است، اما رفته رفته بر تعداد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی ورودی به تالاب‌های استان افزوده می‌شود.

وی اظهار کرد: از جمله پرندگانی که با شروع فصل مهاجرت وارد تالاب‌های قره قشلاق بناب و قوری گول بستان آباد شده‌اند، را می‌توان انواع اردک‌ها، غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ، غاز خاکستری، خوتکا، تنجه، کشیم و درنا نام برد که با سردتر شدن هوا در عرض‌های شمالی رفته رفته بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی مختص پرندگان است و سایر حیوانات درگیر این ویروس نمی‌شوند، این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می‌شوند و به وسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

در نوع خفیف آنفلوآنزای پرندگان، ابتلاء به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث تلف شمار زیادی از آنها می‌شود.

این بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است که در پرندگان وحشی، سویه‌های جدید ایجاد بیماری نمی‌کند و فقط این پرندگان به عنوان ناقل محسوب می‌شوند.

آذربایجان شرقی دارای ۲ تالاب قوری گول در بستان آباد به فاصله ۶۰ کیلومتری شرق تبریز و قره قشلاق شهرستان بناب در ضلع جنوب شرقی دریاچه ارومیه و فاصله ۱۱۰ کیلومتری تبریز است.

منبع: ایرنا