به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، روزبه رجایی روز یکشنبه در گفت و گویی اعلام کرد: به لحاظ فنی هیچ کمبودی از نظر تعداد دستگاه‌های سی تی اسکن موجود در استان نداریم، اما با شیوع کرونا درخواست برای انجام اسکن به شکل کاذب بالا رفته است.

وی افزود: ما در بیمارستان های آذربایجان شرقی ۲۷ دستگاه سی تی اسکن داریم و ۶ دستگاه نیز در مرحله نصب است.

وی اظهار کرد: اسکن ریه ویژه بیماران بدحال و بستری و افراد با اکسیژن خون زیر ۹۰ درصد است، اما مردم با علایم خفیف سردرد و بدن درد و سرفه های ریز نیز اصرار به انجام اسکن دارند.

وی ادامه داد: روزانه یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر درخواست انجام اسکن دارند که امکانات موجود کفاف پاسخگویی به موقع به این تعداد را نمی دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: دستگاه های سی تی اسکن باید بعد از انجام تعداد مشخصی اسکن نوسازی شوند و تامین قطعات آنها توقف چند روزه را به دنبال دارد، زیرا که قطعات یدکی خارجی است و برای تعویض ما را با چالش اساسی مواجه می کند.

اسکن ریه در روزهای کرونایی به معضلی برای سیستم سلامت آذربایجان شرقی تبدیل شده است و حساسیت ناشی از ترس کرونایی به تشکیل صف های طولانی اسکن ریه توسط مردم در مراکز درمانی استان منجر می شود.

مسوول سی تی اسکن یکی از بیمارستان های خصوصی می گوید: در حالی که روزهای قبل از کرونا به ندرت تعداد اسکن های مرکز به ۱۰ مورد در روز می رسید، اکنون روزانه بالای ۲۰۰ مورد اسکن انجام می دهیم.