به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سعید شبستری گفت: در پایان آخرین روز از مهلت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی، ۱۳ هزار و ۹۳۶ نفر در سطح استان با مراجعه به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها نسبت به نام‌نویسی در این انتخابات اقدام کردند.

وی، شمار داوطلبان انتخابات شوراهای شهری را دو هزار و ۴۲۸ نفر و داوطلبان انتخابات شوراهای روستایی را ۱۱ هزار و ۵۰۸ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد مجموع داوطلبان انتخابات شوراها نسبت به دوره چهارم تقریبا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

رییس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی در استان آذربایجان شرقی، شش هزار و ۷۸۱ نفر برای عضویت در شوراها انتخاب می‌شوند، گفت: در حوزه‌های شهری به طور متوسط برای هر کرسی شورا ۷٫۳۵ و در حوزه‌های روستایی به ازای هر کرسی ۱٫۷۹ داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شهر تبریز با ۶۷۲ داوطلب برای ۱۳ کرسی بیشترین تعداد ثبت‌نام کننده را در انتخابات دارد، افزود: شهرهای مرند، اهر، مراغه، سهند و هادی‌شهر به نسبت اعضای شوراهای شهری، بعد از شهر تبریز بیشترین ثبت‌نام کننده را دارند و شهرهای لیلان و زرنق نیز با ۹ نفر داوطلب برای ۵ کرسی دارای کمترین داوطلب هستند.

شبستری، تعداد بانوان ثبت‌نام کننده در این دوره از انتخابات شوراها در سطح استان را ۴۱۱ نفر اعلام کرد و گفت: ۲۶۷ نفر از این تعداد در حوزه‌های شهری و مابقی در حوزه‌های روستایی نام‌نویسی کرده‌اند و تعداد بانوان داوطلب نیز در این دوره نسبت به دوره قبل حدود ۶۶ درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص میانگین سنی داوطلبان انتخابات شوراها نیز گفت: یک‌هزار و ۱۴۵ نفر از داوطلبان زیر ۳۰ سال و ۱۶۷ نفر بالای ۷۵ سال سن دارند و بیشترین تعداد داوطلب نیز در محدوده سنی ۳۶ تا ۴۰ سال قرار دارند.

به گفته شبستری، ۴۲ نفر از داوطلبان دارای تحصیلات حوزوی، ۱۰۵ نفر دارای مدرک دکترا، ۷۵۸ نفر فوق‌لیسانس، ۲۳۶۴ نفر لیسانس، ۴۳۰ نفر فوق‌دیپلم، ۱۴۶۹ نفر دیپلم و ۸۷۶۸ نفر زیردیپلم هستند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی درخصوص زمان‌بندی انتخابات شوراهای اسلامی نیز گفت: از امروز به مدت ۱۰ روز سوابق داوطلبان توسط هیات‌های اجرایی شهرستان‌ها از مراجع قانونی چهارگانه استعلام شده و پس از آن به مدت یک هفته رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در این هیات‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اسامی داوطلبان در روز ۲۴ فروردین به هیات‌های نظارت شهرستان‌ها اعلام می‌شود، افزود: این هیات‌ها به مدت یک هفته به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و نتیجه بررسی‌ها را به هیات‌های اجرایی اعلام می‌کنند.

شبستری خاطرنشان کرد: مراتب تایید یا رد صلاحیت داوطلبان در روز دوم اردیبهشت به خود آنان ابلاغ می‌شود و داوطلبان رد صلاحیت شده از روز سوم اردیبهشت به مدت چهار روز مهلت شکایت به هیات‌های نظارت را دارند که شکایت آنان در این هیات‌ها به مدت ۱۰ روز بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: نتیجه نهایی بررسی هیات‌های نظارت در ۱۷ اردیبهشت به هیات‌های اجرایی و داوطلبان اعلام می‌شود و هیات‌های اجرایی ظرف سه روز آگهی اعلام اسامی نهایی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی را منتشر می‌کنند.

شبستری گفت: نامزدهای انتخابات از روز ۲۱ اردیبهشت به مدت یک هفته فرصت تبلیغات دارند و بعد از یک روز ممنوعیت تبلیغات، روز ۲۹ اردیبهشت انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی برگزار می‌شود.

رییس ستاد انتخابات استان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر رعایت دقیق قانون از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت استان، گفت: مجریان و ناظران انتخابات تلاش می‌کنند تا افراد شایسته وارد عرصه انتخابات شوند و در نهایت انتخاب با مردم است.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید آگاهانه انتخاب کنند، افزود: مردم باید از خود سوال کنند کسانی که میلیاردها خرج می‌کنند تا وارد شورا شوند چه هدفی در سر دارند؟

شبستری با بیان اینکه وجود شورای سالم و شایسته بسیاری از مشکلات شهری و روستایی را حل می‌کند، گفت: مردم باید دقت کنند تا افرادی دلسوز، فهیم، فرهیخته و دارای سوابق مثبت وارد شوراها شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید جایگاه احزاب در انتخابات تقویت شود، گفت: طبیعتا بررسی سوابق و برنامه‌های تک‌تک نامزدها بویژه در شهرهای بزرگی مانند تبریز غیرممکن است، بنابراین باید احزاب وارد صحنه شده و با تبیین برنامه‌ها و اهداف خود، نامزدهای مورد اعتماد را معرفی کنند.

شبستری خاطرنشان کرد: البته در چند دوره اخیر انتخابات مردم به لیست‌های ارائه شده از سوی احزاب رأی داده‌اند که نشان‌گر اعتماد مردم به احزاب است و انتظار می‌رود احزاب با استفاده از این اعتماد عمومی، افرادی شایسته و لایق را در لیست‌های خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در دولت یازدهم فضای خوبی برای فعالیت احزاب فراهم شده و در استان آذربایجان شرقی نیز علاوه بر تشکیل خانه احزاب، تعداد احزاب و تشکل‌های سیاسی مجوزدار از ۱۹ به ۴۲ مورد افزایش یافته است.

رییس ستاد انتخابات استان با اشاره به اینکه همه سلایق و تفکرات سیاسی در این دوره از انتخابات شوراها نماینده دارند، گفت: این امر نشان‌گر انتخاباتی پرشور و رقابتی در ۲۹ اردیبهشت است و جای امیدواری است که همه گروه‌ها خود را در سرنوشت کشور دخیل می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت انتخاباتی داوطلبان انتخابات شوراها از امروز به صورت دقیق رصد می‌شود، گفت: در صورت مشاهده تخلف قانونی یا تبلیغات پیش از موعد، مراتب به ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی گزارش و طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

شبستری همچنین از اصحاب رسانه خواست تا در جهت آگاه‌سازی و روشنگری مردم حرکت کرده و برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی که خواسته اصلی مسئولان نظام و مجریان انتخابات است تلاش کنند.