به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود غنی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این طرح گونه‌های شاخص پستانداران آذربایجان شرقی مانند آهو، کل و بز و قوچ و میش و دیگر پستانداران شاخص حیات وحش استان سرشماری می‌شوند.

وی اظهار کرد: طرح سرشماری زمستانی جمعیت حیات وحش استان با ۲ هدف بررسی وضعیت و روند تغییرات جمعیتی حیات وحش و ارزیابی کیفیت زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

غنی پور با بیان اینکه سرشماری حیات وحش آذربایجان شرقی به مدت ۲۰ روز انجام می‌شود، افزود: تعداد ۹۰ اکیپ عملیاتی شامل یک کارشناس و ۲ نفر محیط بان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق مختلف تحت مدیریت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی مانند پارک ملی ارسباران، پارک ملی کنتال، مناطق حفاظت شده سهند، کاغذکنان، پناهگاه حیات وحش کیامکی و مناطق شکار ممنوع سهند، چاراویماق و یکانات نسبت به سرشماری گونه‌های کل و بز و قوچ میش به عنوان حیات وحش هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه از جمله خرس، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال، خرگوش، اقدام می‌کنند.

وی روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه «جی پی اس» در مسیرهای تثبیت شده عنوان کرد و گفت: در این سرشماری آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه شده و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت سرشماری حیات وحش برای دستیابی به تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه‌های استان گفت: مقایسه میانگین جمعیت حیات وحش هدف در دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیت‌های زیستگاه‌های حیات وحش آگاه می‌کند.

وی گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا امسال در سرشماری اسکان‌های شبانه در مناطق به حداقل رسیده و استفاده از تکنولوژی‌های نوین مثل پهباد در دستور کار قرار دارد.

منبع: مهر