به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، با شروع برنامه واکسیناسیون انبوه در انگلستان “مارگارت کینان”، مادر بزرگ ۹۰ ساله انگلیسی، اولین نفر در جهان است که واکسن تایید شده کووید ۱۹ را دریافت کرد.

این کشور امروز را روز پیروزی (V-Day) نامیده است، انگلیس اولین کشور در جهان است که تزریق واکسن فایزر را آغاز می‌کند.

همچنین بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز ضمن قدردانی از زحمات کادر درمان و دانشمندانِ واکسن کرونا گفت: بریتانیا در مقابله با کرونا، امروز گامی بزرگ و رو به جلو برداشته است.

حدود ۷۰ مرکز بیمارستانی در سراسر انگلیس در حال آماده‌سازی برای تزریق واکسن کروناویروس فایزر- بیون‌تک به افراد بالای ۸۰ سال و برخی از اعضای کادر درمان و مراقبتی هستند.

هدف از اجرای برنامه واکسیناسیون، محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد در برابر این ویروس و بازگشت زندگی به شرایط عادی است.

انگلیس اولین کشوری در جهان خواهد بود که پس از اعطای مجوز به واکسن فایزر طی هفته گذشته از این واکسن بهره‌برداری می‌کند. همچنین واکسیناسیون در برابر بیماری کووید-۱۹ اجباری نخواهد بود.

وزیر بهداشت انگلیس گفته است که اکنون می‌توان نور ساطع شده در انتهای مسیر پیش رو را مشاهده کرد و امروز لحظه کلیدی در مبارزه با این بیماری وحشتناک است.

افرادی که این واکسن را توزیع می‌کنند اولین کسانی هستند که در اسکاتلند واکسینه می‌شوند در حالیکه کادر درمان در ولز و ایرلند شمالی در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

همچنین نخست وزیر انگلیس گفته است که امروز یک گام بزرگ و رو به جلو برای مبارزه با کروناویروس در کشور است.

طبق آمارهای دولتی بیش از ۶۰ هزار نفر در انگلیس پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. دولت انگلیس ۸۰۰ هزار دوز واکسن را برای شروع برنامه واکسیناسیون تامین کرده است اما در مجموع ۴۰ میلیون دوز سفارش داده شده که برای دریافت ۲۰ میلیون نفر طی دو دوره کافی است.

آزمایش‌ها نشان داده که محصول مشترک شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بایوان‌تک حدود ۹۵ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر است.

مراحل تکمیلی ساخت این واکسن از طرح اولیه تا تایید آن فقط ۱۰ ماه طول کشید که تا کنون سریع ترین روند تحقیقات تا تایید یک واکسن بوده است. معمولا تکمیل این مراحل برای یک واکسن تا یک دهه زمان می برد.

انتظار می رود سایر کشورها در سراسر دنیا برنامه های واکسیناسیون را طی چند هفته آغاز کنند.

با وجود آغاز واکسیناسیون گسترده، مقام‌ها در انگلیس همچنان نسبت به رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های معمول به ویژه در فصل زمستان هشدار داده‌اند.

این مقررات شامل فاصله گیری اجتماعی و استفاده از ماسک های صورت و همچنین تست افراد مشکوک به ابتلا به این ویروس و قرنطینه کردن آنها است.

روسیه نیز دیگر کشوری است که با استفاده از واکسن ساخت این کشور که هنوز دوران آزمایش بالینی را به طور کامل طی نکرده است، واکسیناسیون سراسری را آغاز کرد.

منبع: ایسنا