به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علیرضا ایمانلو مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه افزایش میزان مصرف موجب بهم خوردن موازنه تامین و مصرف آب شرب در این استان شد، افزود: هر سال به علت رشد جمعیت و افزایش انشعابات پیش بینی افزایش ۳ تا ۴ درصدی مصرف می شد و بر اساس آن نیز میزان تولید نیز ۳ تا ۴ درصد افزایش می یافت ولی شیوع کرونا موجب بهم خوردن این پیش بینی شد.

وی اظهار داشت: در بهمن ماه سال گذشته روزانه ۸۵۰ هزار مترمکعب در سطح استان آب شرب مصرف می شد که این میزان در اسفند همان سال به روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی میزان تولید سالانه آب شرب شهری و روستایی در استان را حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: ۷۵ درصد تامین آب شرب استان از طریق آب منطقه ای و ۲۵ درصد نیز از طریق چاه های شرکت آب و فاضلاب تامین می شود.

ایمانلو، ادامه داد: میانگین مصرف استاندار کشور برای هر فرد ۱۵۰ لیتر در روز بوده که این میزان در زمان شیوع کرونا در این استان به حدود ۲۱۰ لیتر در روز رسید.

وی یادآوری کرد: هم اکنون بیش از ۳ میلیون نفر از جمعیت شهری و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت روستایی استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بوده و این شرکت به ان ها خدمات ارایه می دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تامین آب برخلاف برق و گاز محدود به یک اقلیم و منطقه می شود، گفت: با کاهش بارش و افزایش بی رویه مصرف، این شرکت در تامین و انتقال آب شرب به مشترکان با مشکل مواجه می شود.

ایمانلو، افزود: برای جبران بخشی از کمبود تامین آب در تبریز ۳۰ حلقه چاه حفر می شود که هم اکنون حفر ۱۵ حلقه چاه انجام شده و تلاش می شود تا پایان خرداد نیز بقیه چاه ها حفر شود.

وی با اشاره به اینکه با حفر این چاه ها ۳۰۰ لیتر در ثانیه بر میزان آب تولیدی استان اضافه می شود، اظهار داشت: تا سال آینده باید حدود ۹۰۰ لیتر در ثانیه بر تولید آب تبریز اضافه شود تا این شهر در آینده با مشکل کم آبی مواجه نشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: انتقال آب از ارس به تبریز کسری آب این شهر را جبران می کند و برای این منظور این طرح باید تا ۳ سال آینده به بهره برداری برسد.

ایمانلو، ادامه داد: قیمت تمام شده هر لیتر آب تولیدی در استان یک هزار و ۶۰۰ تومان است ولی به قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان در بین مشترکان توزیع می شود.

۱۸.۵ درصد از آب تولیدی استان به هدر می رود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه به علت فرسودگی شبکه آب حدود ۱۸.۵ درصد از آب تولیدی استان به هدر می رود، گفت: برای جلوگیری از هدرروی آب باید سالانه ۵۰۰ کیلومتر از شبکه آب بهسازی شود.

ایمانلو، افزود: به علت کمبود اعتبارات و منابع این شرکت، هر سال حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلومتر از شبکه آب استان بهسازی و اصلاح می شود و با هوشمندسازی شبکه نیز می توان جلوی هدررفت آب را گرفت.

منبع: ایرنا