به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، در این تفاهم‌نامه که به امضای استاندار آذربایجان شرقی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران رسید، ۲۰۵ میلیارد ریال از محل منابع استانی و ۲۵۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان صداوسیما برای اجرای ۵ پروژه فنی در صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی هزینه خواهد شد.

توسعه پوشش تلویزیونی دیجیتال و رادیویی اف‌ام در سطح استان، به‌روزرسانی زیرساخت‌های فیزیکی و تجهیزات فنی تولید و پخش، تهیه فرستنده‌های بسته سوم دیجیتال برای ایستگاه‌های متوسط قدرت تلویزیونی، احداث مرکز داده و تأمین تجهیزات و سیگنال‌رسانی امن در حوزه پدافند غیرعامل، پروژه‌های قابل اجرا در این تفاهم‌نامه است.

در این تفاهم‌نامه همچنین با اشاره به ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف، بر تقویت جنبه رسانه‌ای استان برای ساخت برنامه‌های فاخر و ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان تأکید شده است.

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گفت: رتبه نخست هفدهمین اجلاس فناوری رسانه توسط مرکز صدا وسیمای آذربایجان شرقی از بین مراکز ۳۳ گانه صدا و سیمای کشور نشان دهنده تلاش مضاعف مرکز و همکاری و همراهی مدیریت ارشد استان است.

رضا علیدادی ادامه داد: با توجه به محدودیت های اعمال شده، مشکلاتی وجود دارد که مراکز را با موانعی روبرو می کند، ولی تلاش می کنیم در مسیر پیشرفت فناوری از قافله عقب نمانیم و حتی جلو تر از مسیر پیشرفت حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: با وجود تحریم ها و مشکلات پخش ۱۳ شبکه سیما با کیفیت HD اقدامی در جهت حرکت صداوسیما در مرز دانش روز است و صداوسیما به عنوان رسانه‌ای بزرگ و پرقدرت، تلاش دارد همتراز با رسانه‌های جهانی از فناوری‌ها استفاده کند.

علیدادی با اشاره به برگزاری اختتامیه اجلاس فناوری به صورت بین المللی که در آن ۱۷ سخنران خارجی حضور داشت، گفت: برگزاری این اجلاس اتفاق بی نظیری در کشور بود که به گفته سخنرانان خارجی حاضر در آن، ایران با وجود محدودیت ها و تحریم ها توانسته این اجلاس را برگزار کند.

وی با اشاره به فعالیت های مراکز صدا و سیما در جهت توسعه و به روز رسانی زیرساخت ها، افزود: آذربایجان شرقی در چند سال گذشته توانسته بیش از سایر مراکز کشور بدرخشد و کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است.

معاون توسعه و فناوری رسانه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حضور خود در کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی بودجه های مختلف این سازمان، گفت: در آن جلسه عنوان شد که اگر از نظر عمرانی کمک شود، خواهیم توانست شبکه دیجیتال را که درصد کمی باقی مانده است، کامل کنیم.

وی با بیان اینکه در این تفاهم نامه اولویت ما مرزها و روستاهای مرزی است ، اظهار کرد: بالای ۹۶ درصد استان ۲۶ مرکز ملی را می گیرند در حالی که قبلا ۲۱ شبکه دریافت می شد.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: اچ دی کردن شبکه های صدا و سیما نشان از تلاش مضاعف در قسمت فنی این سازمان است.

محمدرضا پورمحمدی افزود: در مرکز صدا و سیمای آذربایجان شرقی مسوولان به جد به دنبال پیشرفت و توسعه هستند، به طوری که اکنون مرکز استان از لحاظ نیروهای انسانی به خوبی تقویت شده، و لی از لحاط سخت افزرای نیازمند توجه بیشتر است.

وی با بیان اینکه دشمنان نظام هر زمان که کم می آورند مسائل قومیتی و ناسیونالیستی را پررنگ می کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی، استان مرزی است، باید فضای رسانه ای ما قوی تر عمل کند تا تمام روستاها به خصوص روستاهای مرزی را به صورت کامل پوشش دهد.

پورمحمدی با اشاره به نقش آذربایجان در انقلاب مشروطه و اسلامی اسلامی، گفت: در تمامی اتفاقات مثبت استان نقش صدا و سیما خیلی پررنگ بوده بطوری که در موضوع کرونا رسانه ها به خصوص صدا و سیما توانست مردم را در رعایت مسایل بهداشتی اغنا کند.

وی با اشاره به اینکه سطح زندگی مردم در دور افتاده ترین روستاهای کشور نسبت به قبل از انقلاب بسیار بهبود یافته ، افزود: با وجود این بهبود وضعیت باز گلایه وجود دارد به این دلیل که نیاز به احساس نیاز تبدیل شده و باید روی فرهنگ مردم کار شود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: روزمرگی و گرفتاری های زندگی ما را از پرداختن به اصل دور کرده و متاسفانه فرهنگ مصرف گرایی در بین خانواده ها ترویج شده که نیاز است رسانه ها به خصوص صدا و سیما در این رابطه بیش از پیش اقدامات فرهنگی انجام دهند کنند.

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی نیز گفت: تبریز و آذربایجان شرقی را باید متفاوت دید، چون به نوعی در عین حال که شبکه استانی هستیم، به دلیل اشتراکات با کشورهای همجوار، شبکه بین المللی نیز محسوب می شویم.

مرتضی صفری افزود: رقبای ما با ترویج سبک و زندگی عربی تلاش می کنند تا بر سبک زندگی ما تاثیر بگذارند.

منبع: ایرنا