به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در سال‌های گذشته آذربایجان شرقی جزو وارد کنندگان گوشت مرغ محسوب می‌شد و مایحتاج استان از سایر استان‌ها تهیه و تأمین می‌گردید که خوشبختانه در سال‌های اخیر با سرمایه گذاری‌های خوبی که در زمینه افزایش ظرفیت و سرمایه گذاری‌های جدید به عمل آمده، در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نیاز مصرفی استان در خود استان تولید می‌شود.

فتحی افزود: نهاده‌های مورد نیاز برای پرورش مرغ گوشتی، تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعم از ذرت و کنجاله سویا از خارج تهیه می‌شود، افزود: نوسانات ارزی که در کشور به وقوع پیوست تمامی مؤلفه‌های اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار داد و صنعت مرغداری نیز به عنوان یکی از این مؤلفه‌ها تحت تأثیر این عوامل قرار گرفت.

وی اظهار داشت: مشکلات مختلفی از جمله کمبود نهاده‌ها و عدم ترخیص نهاده‌های وارداتی از بنادر به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی برای تأمین نهاده‌های یارانه دار و چالش افزایش ناگهانی قیمت گوشت مرغ آماده طبخ و تخم مرغ را برای متولیان بخش کشاورزی، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ به وجود آورده است.

فتحی ادامه داد: زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ شامل مرغ مادر تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار است و جوجه یک روزه نیز که توسط واحدهای مادر تولید می‌شود در این زنجیره قرار دارد و همچنین تأمین خوراک آماده توسط کارخانجات تهیه خوراک دام هم یکی از حلقه‌های هم زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ بشمار می آیند.

وی صنعت مرغداری ایران پس از خودروسازی را بزرگ‌ترین صنعت کشور نامید که طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری‌های مناسبی روی این حوزه انجام شده است.

فتحی با بیان اینکه صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سرمایه گذاری‌های مناسبی در عرصه پرورش طیور هم در زمینه پرورش مرغ گوشتی و هم در تولید تخم مرغ توسط سرمایه گذاران صورت پذیرفته است، گفت: در این استان ۵۹۵ واحد مرغداری گوشتی و حدود ۲۳۳ واحد مرغداری تخمگذار مشغول کار می‌باشند.

وی، گرانی مرغ در ماه‌های اخیر را مربوط به تأمین نهاده‌های طیور اعلام و اضافه کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد نهاده‌های مرغ گوشتی وارداتی است و این امر موجب گران شدن این محصول دامی شده است.