به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد حمزه زاده روز شنبه در گفتگویی با اشاره به اینکه مدیریت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در تلاش برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کند، افزود: بر همین اساس از مجموع تعداد ۱۱۰ طرح مرمتی کل کشور برای سالجاری تعداد ۵۵ طرح به این استان تخصیص دارد که رقمی بسیار قابل توجه و مهم به شمار می رود.

وی اظهار داشت: تمامی طرح های مرمتی آثار و ابنیه های تاریخی استان با تصویب طرح های اولیه کارشناسی مربوط به هر یک از آثار در شورای فنی آذربایجان شرقی و سپس تایید و تصویب وزارتخانه، مصوب نهایی شده است که منابع مالی آنها از بودجه های ملی و استانی تامین خواهد شد.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در دوره جدید مدیریت به دنبال جذب و جلب سرمایه گذاران و علاقمندان بخش خصوصی و غیردولتی جهت واگذاری طرح های مرمتی است، اضافه کرد: بر همین اساس با تلاش و رایزنی های انجام شده، آذربایجان شرقی در اجرای پروژه های مشارکتی بیشترین تفاهم نامه های همکاری را با بخش خصوصی و شهرداری ها دارد.

وی اقدامات مرمت و بازسازی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی را دارای ابعاد و زوایای مختلف دانست و با بیان اینکه هم اکنون در شهرها، بخش ها و روستاهای استان طرح های مرمتی با وجود مشکلات عدیده اقتصادی حاکم بر کشور در حال اجراست، اعلام کرد: با تلاش های شبانه روزی معاونت میراث فرهنگی اداره کل و کارشناسان مربوطه رتبه کشوری آذربایجان شرقی در این حوزه که همواره بالاتر از ۱۰ بود به رتبه های اول و دوم ارتقا یافته است که دستاوردی بزرگی می باشد.

حمزه زاده مشارکت بخش خصوصی در مرمت و بازسازی آثار و ابنیه های تاریخی را بسیار مطلوب خواند و ادامه داد: به دلیل همراهی میراث فرهنگی و نیز آسان سازی مراحل اداری و کارشناسی، علاقمندی سرمایه گذاران این بخش برای حضور در پروژه های استان روز به روز در حال افزایش است که این شرایط در وضعیت کرونایی جهان که تمامی کسب و کارهای اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار داده است، نقطه بسیار امیدبخش و امیدآفرین در حوزه میراث فرهنگی است.

وی حفاظت و نگهداری از آثار و اماکن تاریخی باقی مانده از گذشته های آذربایجان را یکی از رسالت ها و ماموریت های ویژه میراث فرهنگی برشمرد و گفت: در این راستا رویکردهای حفاظتی، موزه ای، مرمتی و در راس همه آنها مزیت های اقتصادی مدنظر میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار دارد که برای این هدف برنامه هایی تهیه و تدوین شده است تا علاقمندان و سرمایه گذاران با فراغ بال بیشتر و البته انگیزه های اقتصادی نسبت به مرمت، بازسازی و نگهداری و بهره برداری از پروژه ها واررد عمل شوند.

حمزه زاده با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی آماده واگذاری تمامی پروژه های مرمتی به بخش غیردولتی است، افزود: برهمین اساس و طبق قوانین و مقررات موجود تنها آن دسته از آثاری که جزو نفایس ملی هستند قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را ندارند که دولت و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید مرمت و نگهداری آنها را بر عهده بگیرد و گوی مسجد، ارک علیشاه و بازار تاریخی تبریز از جمله این آثار می باشد.

وی گفت: برای تجهیز و بهره برداری حاصل از مرمت آثار تاریخی تسهیلاتی با نرخ سود ۱۴ درصد از سوی صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است که هیچ سقفی نداشته و متناسب با حجم سرمایه گذاری ها به بخش خصوصی تعلق می گیرد.

حمزه زاده اضافه کرد: بر همین اساس سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند تا ۴۰ درصد حجم سرمایه گذاری خود در آثار و ابنیه های تاریخی تسهیلات فوق را دریافت کنند.

وی مرمت آثار تاریخی را امری بسیار ظریف و همراه با حساسیت های ویژه خواند و با بیان اینکه حفاطت از این آثار نیازمند بودجه های خاص است، اظهار داشت: باید توجه کنیم که حفاطت از هر مجموعه تاریخی و بهره برداری از آن در صورتی که معطل مانده و بلاتکلیف رها شود، پس از پنج سال منجر به تخریب می شود و ضررهای مادی و معنوی آن بسیار وسیع خواهد بود.

حمزه زاده با اذعان به اینکه آذربایجان شرقی در حوزه مرمت و نگهداری آثار و ابنیه های تاریخی در سال های گذشته عملکردی منفی داشته است، از اهتمام ویژه خود و معاونت میراث فرهنگی برای جبران این کاستی ها و نابسامانی ها خبر داد و اضافه کرد: بر همین اساس تیم های مختلف کارشناسی در معاونت میراث فرهنگی استان تشکیل شده است و تمامی نطرات کارشناسی از همین کارگروه ها بیرون می آید و دیگر مثل گذشته افراد تصمیمات نهایی را در این خصوص اتخاذ نمی کنند.

وی یکی دیگر از نقاط چالشی آذربایجان شرقی در حوزه میراث فرهنگی و تاریخی را ضعف در ارایه و معرفی آثار تاریخی به افکار عمومی بیان کرد و ادامه داد: به واقع ما در معرفی آثار تاریخی خود دچار لغزش ها و ضعف هایی بوده ایم که باید این کاستی های در فرصت های مناسب جبران شود و در این رابطه باید شاخص های تاریخی خود را به بهترین شکل ممکن معرفی و ارایه کنیم تا در بخش جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی نیز گام هایی استوار و زیربنایی برداشته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تهیه تعداد ۱۰۰ ویدئو یک دقیقه ای از آثار تاریخی و قابلیت های گردشگری استان را از جمله اقدامات این مجموعه برای جبران مشکلات معرفی آثار استان برشمرد و افزود: این ویدئوها با کیفیت بالا و تصاویر هوایی بدون لوگوی میراث فرهنگی تهیه شده است که تمایل داریم در اختیار رسانه های قرار دهیم تا بازتاب گسترده تری داشته باشد.

حمزه زاده، تدوین و تهیه تعداد ۲۰ موشن گرافی ( تصاویر گرافیکی متحرک) حداکثر ۲ دقیقه ای و کلیپ های ۵ دقیقه ای معرفی آثار تاریخی و اماکن گردشگری آذربایجان شرقی را از دیگر اقدامات تبلیغی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بیان کرد.

وی تبلیغات در فضای مجازی و خبرگزاری های رسمی کشور را از رویکردهای مهم و اولویت دار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی اعلام و اضافه کرد: معتقدیم هر چه در این حوزه سرمایه گذاری و فعال تر عمل شود به همان میزان شاخص های میراث فرهنگی و آثار تاریخی منطقه بهتر و بیشتر معرفی خواهد شد چون تجربه های گذشته به خوبی نشان می دهد که استفاده از صدا و سیما در این رابطه چندان تاثیرگذار نبوده است.

منبع: ایرنا