به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرماندار اهر در جلسه بررسی مسائل و مشکلات کمپ ترک اعتیاد و ایجاد گرمخانه جهت اسکان افراد بی‌خانمان ضمن تسلیت ایام فاطمیه (س) با اشاره به این‌که ظهور معتادان متجاهر و بی‌خانمان‌ها نیازمند رسیدگی فوری است اظهار داشت: متاسفانه در شهرستان اهر مرکز ماده ۱۶ جهت ترک اجباری معتادان متجاهر وجود ندارد اما یک مرکز ماده ۱۵ داریم که معتادان با خودمعرفی جهت ترک اعتیاد به این مرکز مراجعه می‌کنند.

فرماندار شهرستان اهر از شناسایی ۱۰ نفر بی‌خانمان در شهر اهر خبر داد و افزود: به دلیل اینکه در اهر مرکز ماده ۱۶ داشتیم با همکاری دادستان عمومی و انقلاب اهر؛ معتادان متجاهر به جهت اسکان و ترک اعتیاد به مرکز ماده ۱۵ شهرستان اهر هدایت شدند.

وی بابیان این‌که بخشی از نیازهای مرکز ترک اعتیاد اهر از طریق دفتر آستان قدس رضوی، جمعیت هلال‌احمر و سپاه ناحیه اهر تامین شد، گفت: نگهداری از معتادان متجاهر و بی‌خانمان عملاً هزینه‌هایی دارد که از سوی خانواده‌ها تامین نمی‌شود از این‌رو لازم است با تامین هزینه‌های ماهانه به ارزش ۴ میلیون ریال جهت اسکان و ترک اعتیاد ضروری است.

خدابخش اضافه کرد: وجود معتادان متجاهر و آسیب‌های اجتماعی که بعضاً به همراه دارند می‌تواند آبروی شهرستان را در معرض خطر قرار دهد و از طرفی ترک اعتیاد این معتادان متجاهر به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌بایست مورد توجه همگان علی‌الخصوص خیرین قرار گیرد.

فرماندار شهرستان اهر با تاکید بر این‌که کمپ ترک اعتیاد شهرستان اهر در ایام کرونایی به مدت ۷ ماه تعطیل شده بود و از زمان بازگشایی ۲۷۴ نفر پذیرش شده‌اند، گفت: سال گذشته کمپ ترک اعتیاد شهرستان اهر ۸۹۵ نفر معتاد را پذیرش کرده بود که از این تعداد ۱۰ درصد به صورت خودمعرف و مابقی با دستور قضایی روانه کمپ ترک اعتیاد شده بودند.

وی با ذکر اینکه ایجاد گرمخانه برای اسکان افراد بی‌خانمان طبق قانون جزو وظایف شهرداری اهر است، یادآور شد: شهرداری اهر با اخذ مصوبه از شورای شهر و تامین اعتبار نسبت به احداث گرمخانه اقدام کند چراکه ایجاد گرمخانه جزو وظایف قانونی شهرداری است.

خدابخش همچنین از اشتغال معتادان بهبودیافته در کارگاه‌های بخش خصوصی با نظر سرمایه‌گذاران خبر داد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران اهری برای به‌کارگیری بهبودیافتگان کمپ ترک اعتیاد اعلام آمادگی می‌کنند که از لازم می‌دانماز مساعدت آنها قدردانی کنم.

ابراز نگرانی دادستان اهر از افزایش شمار افراد بی‌خانمان

رحیم عبدالهی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهر در جلسه بررسی مسائل و مشکلات کمپ ترک اعتیاد و ایجاد گرمخانه جهت اسکان افراد بی‌خانمان با قدردانی از زحمات و تلاش‌های فرماندار شهرستان اهر در راستای حل مشکلات مردم اظهار کرد: بحث اعتیاد یکی از آسیب‌های اجتماعی بوده که توجه ویژه همه مردم و مسئولین را در جهت ریشه‌کن کردن این معضل را می‌طلبد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهر با اشاره به این‌که اعتیاد یکی از اعضای خانواده به مواد مخدر؛ تمامی اعضای خانواده را درگیری کرده و مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد، افزود: برخی از خانواده‌های معتادان به قدری بی‌بضاعت هستند که توان تامین هزینه‌های نگهداری در کمپ ترک اعتیاد را ندارند.

وی ادامه داد: کمپ ترک اعتیاد شهرستان اهر متعلق به بخش خصوصی است و دولتی نیست تا هزینه‌های خدمات‌رسانی به معتادان از سوی دولت تامین شود و این کمپ درآمدی هم برای مالک ندارد؛ هرچند از بابت عدم تامین هزینه‌ها گلایه‌هایی نیز دارد اما خواسته‌ایم تا کمپ ترک اعتیاد را همچنان سرپا نگه دارند.

عبدالهی با ذکر این‌که طبق قانون مبارزه با مواد مخدر؛ دولت مکلف به تامین هزینه‌های درمان معتادان بی‌بضاعت است، یادآور شد: هرچند دولت در قالب مرکز ماده ۱۶ هزینه‌های معتادان بی‌بضاعت را تامین می‌کند اما تنها یک مرکز ماده ۱۶ در استان وجود دارد که آن هم در تبریز است و از طرفی تاکنون هیچ حمایتی مادی از کمپ ترک اعتیاد شهرستان اهر نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهر اضافه کرد: فرماندار شهرستان اهر برای جلوگیری از تعطیل نشدن کمپ ترک اعتیاد اهر؛ با پیگیری‌هایی که انجام داده‌اند حمایت‌های مادی و غیرنقدی را برای کمپ ترک اعتیاد جذب کرده‌اند و برخی از مشکلات این کمپ برطرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: خواسته و مطالبه‌ی ما حل ریشه‌ای مشکلات کمپ ترک اعتیاد شهرستان اهر است که امیدواریم با حمایت‌های خیرین و همراهی دولت و خانواده‌ها بتوانیم قدم‌های موثری در حل مشکلات این کمپ ترک اعتیاد برداریم.

عبدالهی با ابراز نگرانی از افزایش شمار افراد بی‌خانمان در شهرستان اهر تصریح کرد: بعضاً اورژانس اجتماعی، بهزیستی و نیروی انتظامی از وجود افراد بی‌خانمان گزارش می‌دهند؛ که در پی دریافت گزارش ترتیب می‌دهیم تا این افراد را به گرمخانه منتقل شود و از طرفی نیازهای زندگی افراد بی‌خانمان در گرمخانه نیز نیاز به توجه داردو این‌رو نیاز است تا گرمخانه‌ای در اهر ایجاد شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهر با تاکید بر این‌که هرآن‌چه جزو وظایف‌مان است باید به درستی عمل کنیم اما برخی مسائل در حیطه وظایف ما نیست ولی در قابل آنها مسئولیت‌هایی داریم، ابراز داشت: گاهاً مواردی را به ادارات ارجاع می‌دهیم تا رسیدگی شود اما متاسفانه به هر بهانه‌ای سعی می‌کنند تا رفع تکلیف کنند.

وی با اشاره به موضوع زندگی دو نوجوان بدون والدین در یک خانه افزود: وقتی متوجه شدم دو نوجوان بدون والدین در یک خانه زندگی می‌کنند سریعاً موضوع را به اداره بهزیستی ارجاع دادم و پس از بررسی مشخص شد که پدر؛ فرزندان خود را رها کرده است، چرا باید پدر خانواده نسبت به فرزندان‌اش احساس تکلیف نکند؟ ای‌کاش پدر این نوجوانان می‌دانست که چه خطرات و آسیب‌هایی فرزندانش را تهدید می‌کند از این‌رو لازم است تا برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که متوجه خانواده‌هاست اقداماتی از سوی دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط انجام گیرد.

عبدالهی تصریح کرد: اکثراً معتادان متهم به سرقت هستند و در موارد زیاد این افراد با خانواده خود را مشکلاتی پیدا می‌کنند؛ هرچند تامین هزینه‌های معتادان در کمپ ترک اعتیاد، خانواده معتادان ملزم به پرداخت هزینه هستند و دولت نیز مکلف به تامین هزینه‌های معتادان بی‌بضاعت است.