به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات بهره برداری از شبکه آبیاری پایاب ایستگاه پمپاژ قلی بیگلو شهرستان خدآفرین، گفت: اتمام این طرح باید سریع اتفاق بیفتد و با مشخص شدن بهره برداران، به بهره برداری برسد.

وی افزود: طبق مصوبات آخرین نشست بررسی این طرح باید فرمانداری شهرستان خداآفرین در جریان اتمام طرح و تعیین بهره برداران و معرفی آنها به بانک جهت دریافت تسهیلات، قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: با توجه به اینکه مالکیت این طرح با بانک زمین است، در صورتی که بهره برداران به ادامه فرآیند تمکین نکنند، مالک زمین می تواند مالکیت و مدیریت طرح را در اختیار بگیرد، چون که سرمایه گذاری انجام شده تا مرحله بهره برداری، سرمایه دولتی بوده و نباید مورد تعرض افراد حقیقی قرار بگیرد.

فتحی به مشکل دوم این طرح اشاره کرد و گفت: باید قیمت تمام شده این طرح به صورت شفاف مشخص شود و کشاورز، بهره بردار و هر حوزه مرتبط دیگری هزینه های انجام شده در طرح را به شکل صورتحساب در اختیار داشته باشند.

وی افزود: این هزینه ها شامل قیمت زمین، مصالح استفاده شده، هزینه های اجرایی و ترمیم است که باید بعد از بررسی کارشناسی و در کارگروه مربوطه اعلام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی درباره وضعیت طرح پایاب بعد از بهره برداری  نیز اظهار کرد: اداره کل امور عشایری و تعاونی های روستایی مکلفند برای خدمت رسانی به این اقشار، از فرصت های موجود، برای مجاب کردن بهره برداران اعم از  روستایی و عشایر، استفاده کنند.

فتحی در ارتباط با فهرست بهره برداران از پایاب سد خداآفرین در محدوده قلی بیگلو نیز گفت: تغییرات مورد نیاز در تعیین بهره برداران باید انجام شده و بعد از اصلاح به نهادهای مرتبط جهت ادامه فرآیند ارسال شود.

عملیات اجرایی ساخت شبکه آبیاری تحت فشار بارانی در یکهزار و ۸۳۰ هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین در محدوده قلی بیگلو ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ با حضور قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد و قرار است در پایان به ۱۲ هزار هکتار افزایش یابد.

منبع: ایرنا