اخبار استان آذربایجان شرقی » عمومی
کد خبر : 40054
یکشنبه - 14 دی 1399 - 11:09
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی:

بارش در آذربایجان‌ شرقی ۶۴ درصد افزایش یافت

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میانگین بارش در این استان تا دوازدهم دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۶۴ درصد افزایش یافته است.

بارش در آذربایجان‌ شرقی ۶۴ درصد افزایش یافت

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی دولتی مهر، روز یکشنبه در گفت و گویی، با اشاره به اینکه میانگین بارش در سال زراعی جاری ( از اول مهر تا ۱۲ دی) حدود ۷۸.۵ میلی متر ثبت شده است، افزود: در این مدت، میانگین بارش در این استان نسبت به سال زراعی گذشته در همین مدت حدود ۳۰.۵ میلی‌متر افزایش یافته است به طوری که در سال آبی گذشته حدود ۴۸ میلی متر بارش ثبت شده بود.

وی با بیان اینکه میانگین بارش در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت هشت میلی متر، معادل ۹ درصد کاهش یافته است، گفت: به طور میانگین در طی این بازه زمانی در بلندمدت حدود ۸۶.۵ میلی متر بارندگی در استان روی داده بود.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون حدود ۲۵ درصد میانگین آب سال آبی جاری تامین شده و میانگین بارش یک سال آبی کامل در استان ۳۱۵.۵ میلی متر ثبت شده است.

دولتی مهر، ادامه داد: در سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان ورزقان به میزان ۱۰۴.۳ میلی متر و کمترین بارش از شهرستان های مراغه و جلفا هر کدام به میزان حدود ۵۸ میلی متر گزارش شده که این میزان بارش در ورزقان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۲ میلی متر افزایش داشته و در مراغه ۲ دهم و در جلفا ۴.۵ میلی متر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز در سال آبی جاری حدود ۹۲.۵ میلی متر و در بلند مدت حدود ۷۶ میلی متر ثبت شده است، یادآوری کرد: میانگین بارش در سال آبی جاری در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۶ میلی متر افزایش یافته است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا