به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احمد موقری سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی در نشست پیشگیری از خشونت علیه زنان با بیان این‌که موضوع خشونت در استان یکی از مباحث اولویت دار است، اظهار کرد: جامعه آماری خشونت‌های کلامی بیش از خشونت‌های فیزیکی بوده، با این تفاوت که خشونت‌های فیزیکی ۵۰ درصد منجر به تشکیل پرونده قضایی می‌شود اما خشونت‌های کلامی در اقلیت است.

وی گفت: با توجه به این موضوع، سند جامع پیشگیری از خشونت که در کشور بی نظیر است، با همکاری دستگاه‌های مرتبط تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه افزود: در کنار سند جامع پیشگیری از خشونت در استان، با توجه به جامعه بالای آماری خشونت علیه زنان و کودکان قوه قضائیه نیز اقداماتی انجام داده و بر این اساس اداره‌ای را به عنوان پیشگیری از خشونت علیه زنان و کودکان در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: خشونت‌های کلامی و رفتاری، اقتصادی و جنسی از جمله خشونت‌های ارتکابی دارای اهمیت علیه زنان و کودکان بوده و هر کدام در جای خود آثار منفی بالایی دارد.

موقری اضافه کرد: خشونت‌های رفتاری جزو خشونت‌های فیزیکی بوده که خانم‌ها به راه‌های مختلف در خانه تجربه می‌کنند، البته جامعه آماری خشونت‌های کلامی بیش از این موضوع بوده با این تفاوت که خشونت‌های فیزیکی ۵۰ درصد منجربه تشکیل پرونده قضایی می‌شود اما تشکیل پرونده‌های مرتبط با خشونت‌های کلامی با وجود این‌که در اقلیت است، اما آثار منفی بالایی در بین اعضای خانواده دارد.

وی با تاکید بر این‌که خشونت‌های ارتکابی معمولا با مواردی ‌چون فرهنگی و تربیت خانوادگی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود هزینه‌ههای بالا و اقدامات متعدد و مکرر، آمار رو به کاهش نبوده و بیشترین جامعه آماری مربوط به خشونت‌های کلامی، فیزیکی و اقتصادی است.

وی با بیان این‌که خانواده های در معرض آسیب باید شناسایی شده و اقدامات پیشگیرانه در این خصوص اجرا شود، ادامه داد: اثر بخشی برنامه‌ها در جامعه باید ارزیابی شده و بر اساس این موضوع نقاط قوت و ضعف شناسایی شده و بر اساس آن تدابیبر لازم اندیشیده شود.

منبع: ایسنا