به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌شرقی گفت: شهرستان مراغه با تولید بیش از ۲۱۷ هزار تن سیب مقام اول آذربایجان شرقی و شهرستان‌های میانه با ۱۲۶ هزار تن و اهر با ۸۵ هزار تن به ترتیب مقام دوم و سوم را دارند.

وی گفت: از این میزان ۷۰ هزار تن سیب تابستانه و ارقام محلی و ۶۰۰ هزار تن سیب پائیزه می‌باشد، که از سیب‌های تولیدی استان ۳۲۰ هزار تن درجه یک و ممتاز، ۲۱۰ هزار تن درجه ۲ و ۷۰ هزار تن درجه سه و صنعتی می‌باشد.

او با بیان اینکه ۳۸ درصد سیب تولیدی آذربایجان شرقی رقم گلدن، ۶۰ درصد رقم رد و ۲ درصد به سایر ارقام اختصاص داردافزود: بیشتر ارقام باغ‌های سیب از نوع رقم رد و گلدن است و با توجه به شرایط اقلیمی، سیب تولیدی آذربایجان شرقی از مرغوبیت و خاصیت انبارداری بالا برخودار بوده و دارای مزیت صادراتی و ارزآوری است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه سیب مصرفی استان سالانه در حدود ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تن می‌باشد افزود: بیشترین میزان سیب ذخیره شده در سردخانه‌های کشور در سالجاری متعلق به استان‌های آذربایجان غربی با حدود ۷۵۰ هزار تن و آذربایجان شرقی با ۳۲۰ هزار تن است.

فتحی  با بیان این که امسال، سال خوبی برای تولید سیب در کشور و استان آذربایجان شرقی بوده است، ابراز امیدواری کرد امسال علاوه بر تامین نیاز داخلی با حمایت‌های لازم، صادرات این محصول نیز رونق یابد.

تولید کل میوه‌های دانه دار در سال ۹۹ براساس گزارش‌های استان‌ها حدود چهار میلیون و ۴۶۶ هزار تن است که چهار میلیون و ۱۲۰ هزار تن آن مربوط به سیب بوده و برآورد ذخیره سیب امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است که سه درصد بیشتر از میزان ذخیره سال گذشته است.

سال گذشته حدود ۷۴۰ هزار تن از سیب‌های ذخیره شده صادر شد.

سطح باغات سیب کشور بر اساس آمار سال ۹۸ حدود ۲۵۱ هزار هکتار بوده و نزدیک به ۲۳۰ هزار هکتار از این سطح، باغات بارور هستند.

آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و اردبیل از استان‌های قطب تولید سیب در کشور به شمار می‌روند.