به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ابوالقاسم سلطانی روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه در مرحله اول راه اندازی شبکه شتاب نگاری استان در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۱ دستگاه شتاب نگار برخط نصب شده بود، افزود: در مرحله دوم توسعه با هدف تکمیل شبکه شتاب نگاری این دستگاه ها تا ۲ هفته دیگر در شهرهای مراغه، میانه، ترکمانچای، هریس، آذرشهر، هادی شهر، اهر، ورزقان، تسوج، صوفیان و شرق تبریز نصب می شود.

وی اظهار داشت: این محل ها با مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و با در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، خطر پذیری، سازه های مهم، تراکم کم دستگاه ها در بعضی مناطق و امکانات محلی انتخاب شده اند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: به منظور انتخاب مناسب و به خصوص بررسی زمین شناسی ساختگاهی ایستگاه های مورد نظر از مناطق مختلف چند شهرستان پس از بازدید کارشناسان انتخاب شده اند و این مرحله به دلیل وسعت زیاد و شرایط خاص لرزه زمینساختی بیشترین نقاط انتخابی را شامل می شود.
سلطانی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتاب نگاری زلزله کشور مرجع مهمی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور است، ادامه داد: دستگاه‌های شتاب ‌نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری مجهز شود.
وی یادآوری کرد: این دستگاه ها که جنبش زمین و حرکت های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: به دلیل سرعت بیشتر امواج طولی زلزله نسبت به امواج عرضی و سطحی، می توان با راه اندازی سامانه هشدار سریع و پاسخ سریع به دستگاه های اجرایی و امدادی هشدارهای اولیه را ارسال کرد.
سلطانی افزود: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوان داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کرد می توان فهیمد که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس این اطلاعات نیروهای امدادی به مناطقی اعزام می شوند که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است، اظهار داشت: دستگاه‌های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه های نسل قبل هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: دستگاه های نسل جدید قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته ‌ای دارند که می تواند در تشخیص میزان خسارت و مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کند و داده های مخابره شده توسط دستگاه های مزبور می تواند اطلاعات مناسبی در خصوص میزان و محل خسارات وارد شده پس از زمین لرزه در اختیار مدیریت بحران قرار دهد.
سلطانی ادامه داد: این تجهیزات با داشتن قابلیت بالای انتقال داده‌ها با استفاده از یک مودم و اتصال به ۲ شبکه تلفن همراه اول و ایرانسل، در راستای اجرا و تدوین برنامه‌های آیین‌نامه ۲۸۰۰ در زمان وقوع حوادث زلزله توانایی میزان اطلاعات مربوط به خسارت‌های وارده بناها و ساخت و سازهای منطقه را با توجه به میزان شتاب زلزله را دارد.
اولین دستگاه شتابنگار زلزله شهرستان تبریز در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۲ در  سازمان برنامه و بودجه نصب و راه اندازی شده است.

منبع: ایرنا