به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عباسعلی درستی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: خوشبختانه بیمار منتظر در اورژانس‌ بیمارستان‌های استان نداریم و تعداد فوتی‌ها نسبت به هفته‌ی گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته و به روزانه حدود ۱۰ نفر رسیده است، اما شرایط ناپایدار بوده و این را در ماه‌های گذشته بارها تجربه کردیم‌ که بعد از ساده انگاری در هر جای دنیا با پیک مواجه شدند و قطعا در کشور ما هم همینطور است، رفتار ویروس به شکل علمی اینگونه بوده و باید همه مصمم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم.

وی تاکید کرد: ویروس کرونا و تمامی ویروس‌ها حتی ویروس آنفلوانزا، به طور مرتب در حال جهش و تغییر هستند و به همین دلیل نیز واکسن آنفلوانزا سال به سال، تغییر پیدا می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به علایم ویروس کرونای جهش یافته‌ی انگلیسی، اظهار کرد: علایم این نوع جدید کرونا تفاوتی با مورد قبلی نداشته، اما سرعت شیوع آن چندین برابر بوده و متاسفانه روز گذشته اولین مورد آن در کشور ما نیز دیده شد؛ در مورد بیماری‌های ویروسی می‌توان گفت که متاسفانه راه‌های انتقال مرموز و سرعت انتقال آن‌ها بسیار زیاد است.

وی افزود: نمی‌توان گفت که ویروس از هیچ کشوری، وارد کشور ما نشود، ترددها حتی از مسیرهای فرعی ادامه دارد و احتمال می‌رفت کرونای انگلیسی وارد کشور ما هم بشود؛ مرگ و میر کرونای جهش یافته زیاد نبوده، اما سرعت و قدرت انتقال آن زیاد بوده و راه‌های مدیریت بیماری همان راه‌های قبلی هستند.

وی با تاکید بر ضرورت کنترل ورودی‌های کشور و مبادی ورود مسافران خارجی، اظهار کرد: کارشناسان و تیم‌های کنترل کننده در مبادی ورودی زمینی و هوایی استانمان مستقر بوده و مسافران پس از پالس اوکسی متری، کنترل و تب سنجی و ارایه‌ی نتیجه‌ی آزمایش کرونا، می‌توانند وارد شوند، در غیر اینصورت تا زمان اخذ آزمایش و ارایه‌ی نتیجه، قرنطینه خواهند شد.

درستی خاطرنشان کرد: راه کنترل بیماری‌های ویروسی در کل دنیا سه راه بیشتر نبوده و باید هر جا رفتیم، ماسک داشته و ترددها را کم‌تر و فاصله‌ی اجتماعی حداقل دو متری را رعایت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به زمانبر بودن مراحل اجرا، کنترل و میزان اثرگذاری و بدون خطر بودن واکسن کرونا، اظهار کرد: حتی الان که مرحله‌ی بالینی واکسن کرونای ایرانی، میسرشده نیز حداقل دو الی سه ماه زمان برای نتیجه گرفتن از موثر بودن آن لازم بوده و قطعا قبل از پایان سال میسر نخواهد بود، امیدواریم در اوایل سال جدید، واکسن به شکل وسیع قابل تزریق باشد.

وی خاطرنشان کرد: در همه جای جهان، اولویت تزریق واکسن کرونا بر اساس تعداد واکسن در دسترس با کادر بهداشت و درمان، افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای،‌ زنان باردار، سالمندان و افرادی است که در مشاغل پرخطر، مشغول هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه خوشبختانه تا به این لحظه موردی از آنفلوانزا در آذربایجان شرقی مشاهده نشده است، اظهار کرد: هرچند میزان مرگ و میر آنفلوانزا در مقایسه با کرونا بسیار بیشتر است و در سال‌های گذشته مواردی از آن را داشتیم، امسال از شهریور ماه از تمامی بیماران مراجعه کننده مشکوک به کرونا، آزمایش آنفلوانزا نیز اخذ شده و خوشبختانه تا به این لحظه هیچ مورد مثبتی از آن در استان مشاهده نشده است.

وی افزود: از نظر علمی فعالیت یک ویروس در یک جامعه‌، فعالیت سایر ویروس‌ها را کاهش می‌دهد و از طرفی نیز رعایت و پروتکل‌های بهداشتی هم در عدم مشاهده‌ی موردی از آنفلوانزا موثر بوده است.

منبع: ایسنا