به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، این کارگاه با مشارکت معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و دادگستری استان و موسسه مطالعات حقوق کودکان و نوجوانان ایران با حضور قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های اطفال و نوجوانان و کارشناسان مرتبط با موضوع برگزار شد.

ارائه اطلاعات لازم در زمینه دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان در خصوص آموزه‌های اسلامی و قواعد فقهی، اسناد و استاندارد‌های بین‌المللی، دستاورد‌های روانشناسی و جرم‌شناسی، تحولات قوانین و مقررات، بهترین معیارها، رویه‌ها و تفاسیر کودک محور و عادلانه از قوانین و مقررات، آشنایی با چگونگی همکاری بین بخشی در این زمینه، توجه ویژه به کودکان و نوجوانان در معرض خطر، تقویت ظرفیت‌ها و استفاده از اعتبارات و خدمت‌های بین‌المللی برای افزایش آگاهی و توانمندی کارگزاران حقوق کودک از دیگر اهداف این کارگاه اعلام شده است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی در این کارگاه گفت: برای موفقیت در رسیدگی به مسائل اطفال و نوجوانان باید فضایی به‌دوراز فضای دادگاهی برای رسیدگی به جرائم مرتبط با اطفال و همچنین پرونده‌هایی که اطفال از آن تأثیر می‌گیرند حاضر کنیم.

موسی خلیل الهی با اشاره به شهرت تبریز به شهر اولین‌ها اظهار کرد: در کنار دیگر مسائل تبریز به شهر بدون گدا نیز شهرت یافته و دلیل اصلی این نام‌گذاری وجود همفکری و هم‌افزایی بوده که با محوریت دادگستری به وجود آمده است.
وی ب ابیان اینکه تکدی گری سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است افزود: قربانیان اصلی تکدی گری حرفه‌ای در کل دنیا اطفال و کودکان هستند و افراد سودجو برای به دستیابی به منافع مادی با تشکیل مراکز و باند‌های مختلف اطفال و نوجوانان را اجبار به تکدی گری می‌کنند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با همکاری دادگستری استان، شهرداری تبریز و اداره کل بهزیستی استان، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد گروه‌هایی تشکیل‌شده که اقدام به شناسایی و جمع‌آوری متکدیان از معابر می‌کنند، البته با توجه به اینکه برخی متکدیان نیازمند واقعی بوده و بعضاً دچار آسیب‌های اجتماعی هستند که با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و بهزیستی برای حضور آبرومند این افراد در جامعه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به همفکری و همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با مسئله متکدیان حرفه‌ای، تبریز تا به امروز از آسیب‌های مرتبط با این موضوع مصون مانده است.
خلیل الهی با اشاره به موضوع طلاق و تأثیر آن بر فرزندان گفت: در پرونده‌های مرتبط به طلاق بیشترین آسیب متوجه به فرزندان می‌شود هرچند مستقیماً درگیر این پرونده نیستند.

وی ادامه داد: زمانی که حق قانونی ملاقات به دلیل اختلاف شدید والدین با مشکل مواجه می‌شود بیشترین آسیب نمود پیدا می‌کند و با توجه به این موضوع دادگستری استان به‌منظور رفع بخشی از این مشکل با بهره‌مندی از ظرفیت بهزیستی مرکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین در مرکز استان و ۷ شهرستان دیگر ایجادشده است.

خلیل اللهی اضافه کرد: هر هفته ۱۸۰ملاقات بین فرزندان و والدین موضوع طلاق انجام می‌شود و به‌طورکلی طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۶ هزار و ۵۰۰ ملاقات در استان اتفاق افتاده و البته لازمه موفقیت بیش از پیش در این خصوص حضور افراد متبحر و فضای کافی است.

رئیس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: در کنار ایجاد شعب تخصصی که یک تکلیف است کارگاه‌های مستمر برگزار می‌شود و ۲ دوره تخصصی برای۳۰ نفر از مشاوران و ۱۰ نفر از همکاران قضایی برگزارشده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما