اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 40279
چهارشنبه - 17 دی 1399 - 20:15

برگزاری کارگاه نظام عدالت برای اطفال در آذربایجان شرقی

کارگاه نظام عدالت برای کودکان و نوجوانان با هدف اجرای برنامه‌های صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در چهارچوب برنامه همکاری مشترک کشوری، در تبریز برگزار شد.

برگزاری کارگاه نظام عدالت برای اطفال در آذربایجان شرقی

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، این کارگاه با مشارکت معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و دادگستری استان و موسسه مطالعات حقوق کودکان و نوجوانان ایران با حضور قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های اطفال و نوجوانان و کارشناسان مرتبط با موضوع برگزار شد.

ارائه اطلاعات لازم در زمینه دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان در خصوص آموزه‌های اسلامی و قواعد فقهی، اسناد و استاندارد‌های بین‌المللی، دستاورد‌های روانشناسی و جرم‌شناسی، تحولات قوانین و مقررات، بهترین معیارها، رویه‌ها و تفاسیر کودک محور و عادلانه از قوانین و مقررات، آشنایی با چگونگی همکاری بین بخشی در این زمینه، توجه ویژه به کودکان و نوجوانان در معرض خطر، تقویت ظرفیت‌ها و استفاده از اعتبارات و خدمت‌های بین‌المللی برای افزایش آگاهی و توانمندی کارگزاران حقوق کودک از دیگر اهداف این کارگاه اعلام شده است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی در این کارگاه گفت: برای موفقیت در رسیدگی به مسائل اطفال و نوجوانان باید فضایی به‌دوراز فضای دادگاهی برای رسیدگی به جرائم مرتبط با اطفال و همچنین پرونده‌هایی که اطفال از آن تأثیر می‌گیرند حاضر کنیم.

موسی خلیل الهی با اشاره به شهرت تبریز به شهر اولین‌ها اظهار کرد: در کنار دیگر مسائل تبریز به شهر بدون گدا نیز شهرت یافته و دلیل اصلی این نام‌گذاری وجود همفکری و هم‌افزایی بوده که با محوریت دادگستری به وجود آمده است.
وی ب ابیان اینکه تکدی گری سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است افزود: قربانیان اصلی تکدی گری حرفه‌ای در کل دنیا اطفال و کودکان هستند و افراد سودجو برای به دستیابی به منافع مادی با تشکیل مراکز و باند‌های مختلف اطفال و نوجوانان را اجبار به تکدی گری می‌کنند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با همکاری دادگستری استان، شهرداری تبریز و اداره کل بهزیستی استان، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم‌نهاد گروه‌هایی تشکیل‌شده که اقدام به شناسایی و جمع‌آوری متکدیان از معابر می‌کنند، البته با توجه به اینکه برخی متکدیان نیازمند واقعی بوده و بعضاً دچار آسیب‌های اجتماعی هستند که با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و بهزیستی برای حضور آبرومند این افراد در جامعه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به همفکری و همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با مسئله متکدیان حرفه‌ای، تبریز تا به امروز از آسیب‌های مرتبط با این موضوع مصون مانده است.
خلیل الهی با اشاره به موضوع طلاق و تأثیر آن بر فرزندان گفت: در پرونده‌های مرتبط به طلاق بیشترین آسیب متوجه به فرزندان می‌شود هرچند مستقیماً درگیر این پرونده نیستند.

وی ادامه داد: زمانی که حق قانونی ملاقات به دلیل اختلاف شدید والدین با مشکل مواجه می‌شود بیشترین آسیب نمود پیدا می‌کند و با توجه به این موضوع دادگستری استان به‌منظور رفع بخشی از این مشکل با بهره‌مندی از ظرفیت بهزیستی مرکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین در مرکز استان و ۷ شهرستان دیگر ایجادشده است.

خلیل اللهی اضافه کرد: هر هفته ۱۸۰ملاقات بین فرزندان و والدین موضوع طلاق انجام می‌شود و به‌طورکلی طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۶ هزار و ۵۰۰ ملاقات در استان اتفاق افتاده و البته لازمه موفقیت بیش از پیش در این خصوص حضور افراد متبحر و فضای کافی است.

رئیس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: در کنار ایجاد شعب تخصصی که یک تکلیف است کارگاه‌های مستمر برگزار می‌شود و ۲ دوره تخصصی برای۳۰ نفر از مشاوران و ۱۰ نفر از همکاران قضایی برگزارشده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما