به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ناصر آویشن معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در ۹ ماهه امسال بیش از ۷ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوز‌های برداشت موقت مواد معدنی وصول شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی با اشاره به بخشی از اقدامات مشارکتی سازمان صمت استان در اجرای طرح‌های عمرانی از محل یک درصد اعتبارات حقوق دولتی گفت: در راستای تداوم توسعه مناطق محروم، امسال طرح بهسازی و آسفالت حدود ۵ کیلومتر راه روستایی با هزینه ۲۶ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و اجرای پروژه‌های دیگر نیز برای سال جاری از محل بودجه‌های ابلاغی وزارت صمت با جدیت پیگیری می‌شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به رشد شاخص‌های معدنی استان تصریح کرد: براساس داده‌های پروانه بهره‌برداری موجود معادن، در ۸ ماه امسال ذخیره قطعی این معادن ۱۲۷ درصد، ظرفیت استخراج اسمی ۱۳ و نیم درصد، اشتغال ۱۷۹ درصد و سرمایه گذاری ۱۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌اند.
وی از صدور ۱۹ فقره پروانه بهره برداری معدن در استان در این مدت خبر داد و افزود: این معادن با سرمایه گذاری بیش از ۲۱۷ میلیارد ریال و اشتغال ۲۰۶ نفر دارای بیش از ۴۸ میلیون تن ذخیره معدنی هستند.
رحمانی قرارگیری استان در کمربند جهانی مس، طلا و پایه فلزات را فرصتی بزرگ برای توسعه معادن و صنایع معدنی دانست و گفت: استان آذربایجان شرقی دارای حدود ۸۰۰ واحد معدنی است که نیمی از این تعداد در حال حاضر فعال هستند.
وی وجود واحد‌های فرآوری و صادرات محوری معادن سیلیس توته خانه، تراورتن سردارآباد، آهک چله خانه، کائولن زنوز را از دیگر ظرفیت‌های مهم معدنی استان برشمرد و افزود: در ۸ ماهه اول سال جهش تولید، ۹ مورد گواهی کشف با ذخیره قطعی حدود ۱۴ میلیون تن، با رشد ۲۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ همراه بوده است.
رحمانی با بیان اینکه امسال جهش مؤثری در شناسایی پتانسیل‌های معدنی، تکمیل عملیات اکتشاف و بهره برداری از معادن و ایجاد صنایع معدنی را در استان شاهد بوده ایم، اظهار داشت: ۲۴ فقره پروانه اکتشاف در ۸ ماهه اول سال ۹۸ با رشد ۱۵۰ درصدی در ۸ ماهه امسال به تعداد ۳۶ فقره افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: امسال در مجموع ۱۸۹ مجوز معدنی اعم از پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره برداری و مجوز برداشت در استان صادر شده است.
وی ادامه داد: تنوع مواد معدنی از مزیت‌های مهم معادن استان است به نحوی که از ۶۷ ماده معدنی شناخته شده ۵۲ مورد آن در آذربایجان شرقی وجود دارد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان گفت: معادن مس، طلا، نفلین سینیت، آهن، مولیبدن، سیلیس، کائولن، معادن بزرگ خاک صنعتی، تراورتن، گچ و آهک از جمله معادن شاخص استان است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما