به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌شرقی روز پنجشنبه در جلسه مشترک با معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار شهرستان ورزقان در محل بخشداری خاروانا، از پیشبرد امور مربوط به ایجاد شهرک گلخانه‌ای و مجتمع پرورش ماهی با استفاده از ظرفیت سد حاجیلر در بخش خاروانا خبر داد و اظهار کرد: اجرای طرح‌های مذکور رونق قابل توجهی در افزایش میزان تولید در شهرستان و استان به ویژه در بخش شیلات به دنبال خواهد داشت.

وی هدف اصلی از ساخت سد حاجیلار را تامین آب شرب و طرح های صنعتی منطقه دانست و افزود: حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی از این سد تخصیص یافته است که برای تبدیل اراضی دیم منطقه، به اراضی آبی کافی است اما به دلیل اختلاف ارتفاع در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری در سه مرحله پمپاژ آب نیاز است تا آب به اراضی مورد نظر برسد.

فتحی با توجه به مطالعات انجام شده فاز شناختی جهاد کشاورزی و هماهنگی با سازمان آب استان گفت: با توجه به هزینه های اجرای پمپاژ در سه مرحله، تبدیل اراضی دیم به اراضی آبی برای کاربرد زراعی توجیه پذیر نیست و کشاورز یا سرمایه گذار باید به دنبال تکنولوژی روز و اجرای طرح های به روز باشد که یکی از این طرح ها، ساخت گلخانه است.

وی به مزیت های ساخت گلخانه در منطقه اشاره و اظهار کرد: گلخانه ای که در شهرستان جلفا فعالیت می کند متوسط تولید ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن در هکتار دارد و در این صورت می تواند انتقال آب تا ارتفاع ۸۰۰ متری با سه مرحله پمپاژ را توجیه پذیر کند و با توجه به رغبت سرمایه گذاران برای ساخت گلخانه این طرح در حال بررسی است.

وی افزود: مطالعات دیگری در حال انجام و ارزیابی است که امکان استفاده از آب برای مصرف گلخانه از آب خروجی پرورش ماهی را بررسی می کند و تغییرات فیزیکی، شیمیایی که فضولات پرورش ماهی بر روی آب دارند را نشان خواهد داد.

فتحی اظهار کرد: اگر این موارد تغییری در آب ایجاد نکند باعث کاهش مصرف آب و صرفه جویی خواهد شد و سرمایه گذار هزینه چندانی پرداخت نخواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: طبق قانون، مجتمع ها و بخش های صنعتی مانند مجتمع مس سونگون می توانند در این گونه طرح ها مشارکت کنند و سازمان آب متعهد شده است که در صورت نیاز میزان آب را از ۱۰ میلیون به ۱۵ میلیون مترمکعب افزایش دهد تا هیچ گونه مشکل کم آبی برای طرح های کشاورزی وجود نداشته باشد.

سد «حاجیلارچای» مرداد ماه سال ۱۳۹۸ در سومین سفر استانی رییس جمهوری به آذربایجان‌شرقی با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

منبع: ایرنا