به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه طرح بسیج محله‌ محور برای مقابله با بیماری کرونا (طرح شهید سلیمانی) با اشاره به کاهش محسوس آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان، گفت: کاهش آمار به معنی پایان کرونا نیست و با توجه به وضعیت شکننده استان، از همه مردم انتظار داریم توجه بیشتری به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی داشته باشند.

دکتر محمدرضا پورمحمدی با قدردانی از تلاش‌های مدافعان سلامت و عوامل دخیل در مبارزه با بیماری کرونا، گفت: استان آذربایجان شرقی از جمله استان‌های موفق در مدیریت و کنترل بیماری کروناست و خوشبختانه روند کاهشی آمار در استان ادامه دارد.

وی ادامه داد: آمار مرگ ناشی از این بیماری در استان از روزهای گذشته تک‌رقمی شده و امیدواریم این وضعیت همچنان با سیر کاهشی همراه باشد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: با همکاری مشترک بسیج و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در طرح شهید سلیمانی، آمار بستری بیماران کرونایی به کمتر از ۳۰ درصد آمار دوران اوج بیماری رسیده  است.

وی با بیان اینکه کاهش آمار به معنی پایان کرونا نیست، ادامه داد: شرایط فعلی استان مانند بسیاری از استان‌های دیگر، شکننده است و هر گونه بی‌احتیاطی و بی‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، امکان افزایش مجدد آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را به همراه خواهد داشت.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: مدیریت خوب بیماری کرونا در کشور باعث شگفتی سازمان‌های جهانی و کشورهای دیگر شده است.

پورمحمدی با قدردانی از همراهی مردم در اجرای طرح اعمال هوشمند محدودیت‌های کرونا و طرح شهید سلیمانی، گفت: خستگی کادر درمان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعلی ماست و از مردم می‌خواهیم با جدی گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کادر درمان را در مبارزه با کرونا یاری کنند.

وی با تأکید بر استمرار همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بسیج در اجرای طرح شهید سلیمانی و مشارکت جدی هلال احمر استان در این زمینه، از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان خواست که اقدات و عملکرد خود را در امر مقابله با کرونا مستندسازی کرده و به اشکال مختلف به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه از فوت ۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: براساس آمار روز گذشته، ۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و ۶۰ نفر نیز ترخیص شدند.

محمدحسین صومی ادامه داد: با اجرای محدودیت‌ها، تعداد بستری‌های کرونا در آذربایجان شرقی از حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر به ۵۱۱ نفر کاهش یافت که از این تعداد ۱۸۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و ۷۶ نفر نیز زیر دستگاه ونتیلاتور هستند.

وی یکی از علل عمده افزایش بستری در بیمارستان‌ها را وارونگی هوا عنوان کرد و گفت: این امر موجب شده تعداد بستری بیماران در بخش ریه دو برابر شود که البته نتیجه تست همه این افراد مثبت نیست.

صومی تاکید کرد: با وجود اینکه وضعیت خوب است و پیشگیری و کنترل انجام شده ولی باید همچنان از عادی‌انگاری واهمه داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه روزانه به طور متوسط حدود ۷۵۰ تست پی‌سی‌آر و ۱۵۰ تست رپید در استان انجام می‌شود، افزود: انتظار داریم تعداد تست روزانه به یک هزار و ۸۰۰ برسد تا مطمئن شویم تمام افراد مبتلا و بیمار در جامعه شناسایی شده‌اند.