به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رسول خدابخش روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع شهرستان اهر با اشاره به پیشرفت فیزیکی هفت درصدی سد ابریق چای (ایثار)، گفت: عملیات اجرایی این سد با ظرفیت ذخیره‌سازی پنج میلیون مترمکعبی به کندی پیش می‌رود و اگر به موقع اعتبارات تامین نشود توقف پروژه دور از انتظار نیست.

وی همچنین از ورودی ۲۴ درصدی آب به سد ستارخان در پی افزایش ۱.۵ برابری بارندگی‌ها طی سال‌جاری خبر داد و افزود: در حال حاضر در سد بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد که تنها ۲۰ میلیون مترمکعب قابل استفاده است و این میزان منابع آب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.

وی بابیان اینکه شاخص مصرف منابع آب در شهرستان اهر نسبت به سال گذشته افزایش ۲۴ درصدی را دارد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی این بود که در ۱۰۰ روز اول سال آبی جاری هشت میلیون مترمکعب ورودی به سد ستارخان داشته باشیم که تاکنون ۱۰ میلیون مترمکعب ورودی داشتیم و این نشان می‌دهد ۲۳ درصد از برنامه‌های تامین منابع آبی جلوتر هستیم.

خدابخش اضافه کرد: سال گذشته ۲۶ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی شهرستان اهر استفاده شده بود که در پی پیش‌بینی کاهش بارندگی‌ها در شمال استان؛ برای سال زارعی پیش‌رو ۲۱ میلیون مترمکعب آب برای بخش کشاورزی اهر پیش‌بینی می‌شود.

فرماندار شهرستان اهر با ذکر این‌که سالانه در حدود چهار میلیون مترمکعب از منابع آبی سد ستاخان تبخیر می‌شود، گفت: توسعه باغات در شهرستان اهر با توجه به کاهش منابع آبی؛ می‌تواند منابع آبی را معرض مخاطره قرار دهد .

وی به توسعه باغات غیرمجاز در محدوده شبکه پایاب سد ستارخان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک هزار و ۲۶۰ هکتار باغ به صورت مجاز و یک هزار و ۶۰۰ هکتار باغ به صورت غیرمجاز در شهرستان اهر داریم که ادعای باغداران غیرمجاز برای طلب حق آبه از باغداران مجاز بیشتر است و گاهی شاهد سرقت منابع آبی برای باغ های غیرمجاز در پایاب سد ستارخان نیز هستیم.

خدابخش بر لزوم جلوگیری از سرقت از منابع آبی در کانال سد ستارخان تاکید و یادآوری کرد: اجرای طرح آبیاری تحت فشار و کم فشار در باغات و تجهیز باغات به کنتور حجمی در این شهرستان ضروری است.