به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، از تشکیل تیم‌های کارشناسی و کارگروه‌های تخصصی در استان برای توسعه مناسبات با کشورهای همسایه خبر داد و اظهار داشت: آذربایجان شرقی از این پس باید بتواند نقش مهم و پررنگ‌تری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از معادن غنی نفت و گاز، قرارگیری در موقعیت ژئوپلیتیکی و شش کریدور مهم بین‌المللی و همچنین جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری، گفت: متاسفانه تا به امروز آن چنان که باید و شاید از این ظرفیت‌ها در توسعه همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه استفاده نشده است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به قابلیت‌های استان در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت بسیار مهم و قرارگیری در سه کریدور مهم کشور، نقشی حیاتی در توسعه مراودات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف دارد.

پورمحمدی به فعالیت بیش از پنچ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی مهم در استان اشاره کرد و افزود: تبریز و آذربایجان از گذشته‌های دور، مرکز تجارت و بازرگانی بوده و در حال حاضر نیز دهها برند مهم تجاری و صنعتی در این استان مشغول به کارند.

وی خاطرنشان کرد: وجود بیش از ۱۳ واحد خودروسازی و همچنین تولید ۳۵ درصد قطعات مورد نیاز خودرو کشور در استان از دیگر قابلیت‌های استان آذربایجان شرقی است.

پورمحمدی اضافه کرد: آذربایجان شرقی، پایتخت تولید شیرینی و شکلات کشور است و محصولات تولیدی این استان به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه آذربایجان شرقی، هاب منطقه‌ای گردشگری سلامت در شمال غرب کشور است، اظهار داشت: مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان آماده خدمات‌دهی به مردم کشورهای همسایه هستند.

استاندار آذربایجان شرقی خواستار توسعه همکاری‌های معدنی با کشور قزاقستان شد و افزود: رتبه نخست برخورداری از معادن کشور به لحاظ وسعت و خلوص معادن کشف‌شده، مربوط به استان آذربایجان شرقی است که در این زمینه آماده همکاری و توسعه مناسبات با کشور قزاقستان هستیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر افزایش همکاری‌ها با ایران گفت: دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین المللی با یکدیگر همکاری داشته و این همکاری‌ها رو به توسعه است.

مجید صمدزاده صابر با بیان اینکه قزاقستان بزرگترین کشور در آسیای مرکزی است که از طریق دریای خزر با ایران همسایه است ادامه داد: با گسترش ویروس کرونا ترانزیت کالا میان ایران و برخی از کشورهای منطقه قطع شد اما قزاقستان تنها کشوری بود که صادرات، واردات و ترانزیت و مبادله کالا با ایران را بدون وقفه ادامه داد.

وی افزود: این کشور حاشیه دریای خزر که از پیشرفت قابل توجهی در حوزه کشاورزی برخوردار است، از موقعیت ترانزیتی خوبی بهره‌مند بوده و حمل و نقل کالا از ایران به این کشور به سهولت انجام می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قزاقستان در حوزه کشاورزی، دامداری و شیلات، این کشور را یکی از اولویت‌های کشت فراسرزمینی ایران برشمرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان با اشاره به برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت قزاقستان برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های کشاورزی در جهان، اظهار داشت: فرصت مناسبی برای شرکت‌های ایرانی است تا با دانش و تخصص خود در حوزه کشاورزی و آبیاری، در اجرای پروژه‌های کشاورزی قزاقستان مشارکت کنند.

وی افزود: از سه سال گذشته فروش زمین به خارجی‌ها در این کشور متوقف شده ولی می توان به شیوهای دیگر از جمله اجاره های بلند مدت و یا شراکت از مزیت خاک خوب این کشور بهره مند شد.

صمدزاده صابر اظهار کرد: سرمایه گذاران ایرانی از استان های مختلف در این کشور حضور یافته اند ولی سرمایه گذاران آذربایجان شرقی حضور فعالی در این کشور ندارند و آماده ایم ارتباطات اتاق های بازرگانی آذربایجان شرقی و قزاقستان را برقرار کنیم.

در این جلسه که با حضور مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان برگزار شد، توسعه گردشگری و ایجاد تسهیلات و مشوق‌های مختلف در این زمینه، برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی سرمایه‌گذاری و تجاری مشترک، گسترش توافقات گمرکی در رابطه با ورود و خروج کالا و اعمال تعرفه‌های ترجیحی، ایجاد منطقه اقتصادی مشترک با هدف حذف واسطه‌ها و دلالان در فعالیت‌های بازرگانی و تجاری، توسعه کشت فراسرزمینی و همچنین گسترش ارتباطات اتاق بازرگانی‌های تبریز و قزاقستان با یکدیگر از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.