به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از صنوف مختلف در استان، گفت: برای چهار هزار واحد صنفی در استان اخطار کرونایی صادر و ۲۰۰ واحد متخلف نیز پلمب شد.
عباسعلی درستی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در وضعیت زرد قرار دارد، اظهار کرد: از مجموع ۲۱ شهرستان استان ۱۲ شهرستان در وضعیت آبی و ۹ شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارد.
وی افزود: با اجرای محدودیت‌ها، تعداد بستری‌های کرونا در آذربایجان شرقی از حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر به ۴۶۰ نفر کاهش یافته است.
درستی گفت: با اجرای طرح شهید سلیمانی در استان، تیم های حمایتی با سه هزار و ۹۴۴ عضو تشکیل شد و برای ۲۲ هزار و ۵۲۲ خانواده بسته های حمایتی اعم از معیشتی و اقلام بهداشتی ارایه شده است.
وی ادامه داد: در بحث مراقبت یک هزار و ۹۷۲ تیم با پنج هزار و ۹۳۵ نفر عضوتشکیل یافته است که تا کنون توسط تیم های رهگیری هشت هزار ۵۵۷ تست سریع انجام شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۱۱ نفر مثبت شناخته شده اند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: کل رهگیری انجام شده حدود ۴۹ هزار نفر است که ۲۱ هزار نفر از این افراد توسط بسیج رهگیری شده اند.
وی گفت: تعداد تیم های تشکیل شده برای مراقبت در منزل ۱۲۷  تیم با ۲۸۵ نفر می باشد که توسط این تیم ها یک هزار و  ۱۹ تست سریع انجام شده  و ۸۴ نفر مورد مثبت شناسایی شده است.
درستی با اشاره به میزان تست هایی که با اجرای طرح شهید سلیمانی در استان انجام شده است، اعلام کرد: تا ابتدای آذرماه ۱۴۳ هزار تست انجام شده که بیش از ۵۲ هزار تست مثب بوده است و از ابتدای آذرماه تا ۲۲ دی ماه جاری ۳۰ هزار تست انجام شده که حدود ۱۰ هزار تست مثبت بوده است.
وی ادامه داد:  در هفته گذشته چهار هزار و ۸۱۵ تست پی سی آر و سه هزار و ۵۳۶ تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۸ درصد پی سی آرها  و ۱۲ درصد تست های سریع مثبت بوده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۲ هزار و ۴۹۵ نفر در استان قرنطینه شده اند که از این تعداد ۶۰ درصد به طور کامل قرنطینه را رعایت کردند و ۴۹ هزار نفر افراد در تماس با بیماران مثبت رهگیری شده اند که به ازای هر فرد مثبت ۴.۸ نفر رهگیری شده است.
وی اظهار کرد: ۶۴ درصد افراد هدف بالای ۶۵ سال سن، ۴۰ درصد بیماران مزمن و ۹۹ درصد زنان باردار غربالگری شده اند.

منبع: ایرنا