اخبار استان آذربایجان شرقی » حوادث
کد خبر : 4092
دوشنبه - 28 فروردین 1396 - 17:08

سیل در استان سه هزار میلیارد ریال خسارت زد / مجلس عنایت ویژه‌ای به بحث پیشگیری از بحران داشته باشد

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه سیل اخیر به ۱۲ شهرستان استان خسارت زد، ارزش خسارت‌های وارده را بر اساس برآوردهای اولیه سه هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تلاش برخی‌ها برای مشوش کردن افکار عمومی در این حادثه بی‌انصافی است.

سیل در استان سه هزار میلیارد ریال خسارت زد / مجلس عنایت ویژه‌ای به بحث پیشگیری از بحران داشته باشد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر اسماعیل جبارزاده در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی، گفت: جمع‌بندی این جلسه و بازدید نمایندگان از مناطق سیل‌زده، در قالب مصوبات مجلس و تصمیماتی که در قوه مقننه اخذ خواهد شد، راه گشای بخش عمده مشکلات مشابه و پیشگیری‌کننده از وقوع چنین مشکلاتی خواهد بود.

وی از اعضای کمیسیون عمران مجلس درخواست کرد تا با تصویب یک ماده واحده، خانه‌های ساخته‌شده در حریم رودخانه‌ها و مسیرهای عبوری از زیر پل‌ها اصلاح شوند تا در آینده شاهد وقوع این قبیل حوادث ناگوار نباشیم.

جبارزاده همچنین به تلاش معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی برای برگزاری منظم دوره‌های آموزشی مدیریت بحران در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون سه دوره از این آموزش‌ها برای فرمانداران و بخشداران اجرا شده است که در کاهش خسارات ناشی از سیل اخیر مؤثر بود.

وی یادآور شد: در سیل اخیر ۱۲ شهرستان درگیر بارندگی و رحمت الهی بود و از بین یک هزار و ۴۰۰ روستا که تحت تاثیر بارندگی‌ها بودند، تنها یک روستا دچار آسیب شد.

استاندار آذربایجان شرقی با تقدیر از تلاش شبانه‌روزی همه نهادهای دخیل در مدیریت حادثه سیل اخیر اضافه کرد: اگر اطلاع‌رسانی و هشدارها و مدیریت به‌موقع در استان صورت نمی‌گرفت، به‌طورقطع آمار تلفات بالاتر می‌رفت.

وی یادآور شد: همکاران هواشناسی از روز چهارشنبه احتمال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی‌ها را اعلام کرده بودند و اگر این پیش‌بینی صورت نمی‌گرفت، میزان تلفات و آسیب‌ها خیلی بیش از آن چیزی می‌شد که اتفاق افتاد.

جبارزاده با اشاره به حجم آب ۳۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره شده در پشت سدهای استان در بارندگی اخیر تأکید کرد: اگر تمهیدات لازم اتخاذ نمی‌شد، قطعاً جاری شدن ۱۴۰ مترمکعب آب در ثانیه می‌توانست خسارات بیشتری وارد کند.

وی اظهار کرد: یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بر ضرورت راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ در مدیریت بحران استان تأکید داشتند و ما نیز خواستار همین موضوع هستیم ولی باید زیرساخت‌ها و اعتبارات لازم نیز تأمین شود.

جبارزاده ادامه داد: خواهش من از نمایندگان مجلس که قدرت تأثیرگذاری آن‌ها را خوب می‌دانم، این است که یک ماده‌واحده برای بحث بحران و پیشگیری از حوادث غیرمترقبه در نظر بگیرند.

وی گفت: مدیریت ارشد آذربایجان شرقی هرگونه قصور احتمالی را که متوجه بخش‌های اجرایی استان باشد، با نهایت شهامت می‌پذیرد.

باید برای مقابل با حوادث احتمالی تغییر اقلیم آماده باشیم

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران نیز با اشاره به وقوع سیل اخیر در آذربایجان شرقی و تلفات آن بر لزوم آمادگی برای انجام اقدامات پیشگیرانه به‌منظور مقابله با حوادث احتمالی ناشی از تغییر اقلیم تأکید کرد.

اسماعیل نجار افزود: با وجود پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران از دو روز قبل از وقوع حادثه سیل، متأسفانه در آذربایجان شرقی در دو نقطه به دلیل سیلاب‌هایی که رخ داد، حوادث ناگواری را شاهد بودیم.

وی گفت: از همه دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان شرقی تشکر می‌کنم که از اولین ساعات وقوع حادثه در محل حضور داشتند و همه پای‌کار بودند و همت خود را در کمک به سیل‌زدگان و جلوگیری از افزایش تلفات احتمالی با تمام قدرت به منصه ظهور رساندند.

نجار اضافه کرد: باید فکر اساسی و جدی برای تمام کشور داشته باشیم تا خانه‌هایی که در بستر رودخانه‌ها هستند، جابجا شوند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه باید مدیریت بحران در استان‌ها و شهرستان‌ها دستشان باز باشد، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی عنایت ویژه‌ای به موضوع داشته باشند تا استانداران به‌عنوان مدیران بحران استان‌ها بتوانند در حوادث اختیارات لازم را داشته باشند.

وزارت نیرو ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها را جدی بگیرد

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در چند سال گذشته که درگیر خشک‌سالی در کشور بودیم بستر رودخانه‌ها رها شده و ساخت و سازهای غیرکارشناسی و بدون پروانه صادر شده است که وزارت نیرو باید به جد به این موضوع ورود کند.

محمدرضا رضایی افزود: بنا به دستور رییس مجلس شورای اسلامی در این استان حضور یافته‌ایم تا علل و عوامل بروز حادثه سیل و نحوه امدادرسانی و خدمات رسانی توسط دستگاه‌های اجرایی به حادثه دیدگان مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: از اطلاع رسانی به موقع سازمان هواشناسی تشکر می‌کنیم که از سال گذشته شاهد این هستیم که بیش از ۹۰ درصد پیش بینی‌های این سازمان به واقعیت می‌پیوندد و ضروری است دستگاه‌های اجرایی به این اطلاعیه‌ها توجه داشته باشند.

رضایی اظهار کرد: مقرر شده پس از بازدید از وضعیت مناطق آسیب دیده از سیل در آذربایجان شرقی در قالب گزارشی در صحن مجلس اقدامات، نیازها و عوامل بروز حادثه قرائت شود.

وی گفت: هدف این بررسی و قرائت آن در صحن مجلس، جلوگیری و پیشگیری از بروز چنین حوادثی در کشور است.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در سال‌های اخیر در کشور با تغییر اقلیم روبرو هستیم و همزمان با خشکسالی با باران‌های سیل آسا درگیر هستیم که بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرده است و این نشان می‌دهد باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

رضایی اظهار کرد: فرآیند سنگین و طولانی در تصویب اعتبارات مورد نیاز مدیریت بحران در کشور وجود دارد که باید اعتبارات و اختیارات آن مستقل شود.