به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، “تدروس آدهانوم” دبیر کل سازمان بهداشت جهانی دیروز (دوشنبه) در سخنانی در نشست هیات مدیره این سازمان گفت:” صریح بگویم جهان در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه بار قرار دارد که بهای آن را انسان‌ها با جان و مال خود در کشورهای فقیر خواهند پرداخت.”
او با انتقاد از خودخواهی کشورهای ثروتمند در توزیع و تخصیص واکسن کرونا گفت:” رویکرد “اول-خودم” یک رویکرد محکوم به شکست است چون موجب بالا رفتن قیمت و هجوم برای خرید واکسن می‌شود.”
این مقام سارمان بهداشت جهانی با انتقاد از توزیع نابرابر واکسن کرونا بین کشورهای جهان گفت:” تاکنون ۳۹ میلیون دوز واکسن کرونا میان ۴۹ کشور ثروتمند جهان تزریق شده و این در حالی است که یک کشور فقیر تنها ۲۵ دوز واکسن دریافت کرده است.”
او افزود:” این عادلانه  نیست که در کشورهای ثروتمند جوانترها و افراد سالم پیش از افراد در معرض خطر و سالمند در کشورهای فقیر واکسن کرونا بزنند.”
تدروس آدهانوم در ادامه با محکوم دانستن رویکرد ” اول – خودم” در توزیع و دریافت واکسن بین کشورهای دنیا گفت این رویکرد تنها باعث هجوم بیشتر برای خرید واکسن از سوی کشورهای ثروتمند و بالا رفتن قیمت آن برای کشورهای فقیر خواهد شد.
سازمان بهداشت جهانی مبتکر طرحی موسوم به “کواکس” است که با عضویت بیش از ۱۸۰ کشور دنیا به دنبال توزیع عادلانه و تضمین دسترسی کشورهای فقیر و کم درآمد به واکسن کروناست. این طرح قرار است از ماه آینده میلادی (فوریه) کار توزیع عملی واکسن بین کشورهای فقیر و با درآمد متوسط را آغاز کند.
گفتنی است طی ماه های گذشته برخی کشورهای برخوردار با سفارش بیشتز از حد نیاز  واکسن کرونا انتقادهایی را برانگیخته اند. برای مثال دولت کانادا تاکنون بیش از ۱۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا به شرکت های تولید کننده سفارش داده در حالی که این رقم ۵ برابر جمعیت ۳۸ میلیونی کاناداست.
تاکنون تنها واکسیناسیون کرونا در کمتر از یک چهارم کشورهای دنیا آغاز شده؛ ۴۹ کشوری که عموما در زمره کشورهای برخوردار و ثروتمند هستند.

منبع: عصر ایران