اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 41291
دوشنبه - 6 بهمن 1399 - 13:44

۷۰ درصد زندانیان آذربایجان‌ شرقی مجرم مواد مخدر و سرقت هستند

مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌شرقی مجموع زندانیان آذربایجان شرقی را ۶ هزار و ۶۹۳ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳۵ درصد مجرمان مواد مخدر و ۳۵ درصد نیز مجرمان سرقت هستند.

۷۰ درصد زندانیان آذربایجان‌ شرقی مجرم مواد مخدر و سرقت هستند

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدیاری مدیرکل زندان‌های آذربایجان‌شرقی مجموع زندانیان آذربایجان شرقی را ۶ هزار و ۶۹۳ نفر اعلام کرد که از این تعداد ۳۵ درصد مجرمان مواد مخدر و ۳۵ درصد نیز مجرمان سرقت  هستند و بر اساس برآورد‌های انجام شده ۷۷ درصد زندانیان استان را مجرمان سابقه دار تشکیل می‌دهند.

او تعداد محبوسان آذربایجان شرقی نسبت به جمعیت استان را بسیار پایین‌تر اعلام کرد و افزود: طبق آخرین آمارها، ۳۰ درصد زندانیان استان بین سنین ۳۳ تا ۴۰ سال و ۲۵.۵ درصد نیز در سنین ۴۰ تا ۴۹ سال قرار دارند.

محمدیاری گفت: آمار ۲۳ درصدی زندانیان بدون سابقه نشان می‌دهد آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان‌ها از نظر جرم‌خیزی در سطح پایین تری قرار دارد، اما از سوی دیگر درباره بازگشت دوباره زندانیان در این استان آمار بیشتر بوده و آمار خوبی نیست.

او گفت: ۳۲ درصد زندانیان آذربایجان شرقی با تحصیلات ابتدایی، ۳۸ درصد با مدرک سیکل بوده و ۶۵ درصد از زندانیان نیز متاهل و ۳۵ درصد مجرد هستند.

محمدیاری توجه به اشتغال زندانیان را از جمله اولویت‌های اصلی اداره کل زندان‌های آذربایجان شرقی برشمرد و گفت: در این راستا تاکنون برای یک هزار و ۸۳۲ زندانی اشتغالزایی انجام شده و سه هزار و ۷۳۰ زندانی نیز در رشته‌های گوناگون حرفه آموزی کرده اند.

او  با بیان اینکه ۲ هزار زندانی آذربایجان شرقی حافظ قرآن هستند،گفت: این تعداد آمار بسیار خوب در سطح کشور به شمار می‌رود به طوری که در کمیته عفو اگر مددجویی یک جز هم حافظ قرآن باشد از عفو و تشویقی خوبی برخوردار می‌شود.

مدیرکل زندان‌های آذربایجان شرقی با بیان اینکه در طرح غدیر بیش از ۸۰۰ نفر مددجو خطبه و نامه‌های حضرت علی (ع) را حفظ کرده‌اند، گفت: موضوعات هنری از قبیل تئاتر، سرود، سیمای زندان تبریز، ورزش، رادیو زندان، کتاب‌های مناسب در کتابخانه‌های زندان، انواع مطبوعات، هیات‌های عزاداری با حضور مداحان در مناسب‌های مختلف، مشاوره چهره به چهره روحانیون در کانون یادگیری انجام می‌گیرد.

محمدیاری گفت: آذربایجان‌شرقی تعداد ۸ زندان در شهرستان‌ها و یک کانون اصلاح و تربیت و یک اردوگاه حرفه‌آموزی دارد.

او با اشاره به اینکه ساخت زندان افتخار نیست،گفت: بعد از انقلاب یک زندان در مرند ساخته شده است و زندان اهر نیز افتتاح شده و زندان‌های هشترود و میانه نیز به چرخه ساخت وارد شده اند.

محمدیاری با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل آذربایجان شرقی مربوط به زندان تبریز است، گفت: این محل با وسعت هفت هکتار در بهترین نقطه شهر قرار گرفته، اما هیچ کاری برای انتقال آن به انجام نرسیده است و بعد از دو سال وقفه برای اجرای پروژه زندان جدید امسال اعتباری برای فاز اول آن اعطا شد که بسیار ناچیز بود و با این اعتبارات تا ۳۰ سال هم این زندان ساخته نمی‌شود.

او با بیان اینکه طبق استاندارد‌های جهانی فضای فیزیکی برای هر زندانی ۱۱ مترمربع است، گفت: این رقم در آذربایجان شرقی هفت مترمربع است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان