به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز سه شنبه در گفت و گویی با بیان اینکه پایداری هوا از امروز تا اواخر فردا در استان ادامه خواهد داشت، افزود: این وضعیت موجب کاهش کیفیت هوا به ویژه در شهرهای پرجمعیت و صنعتی آذربایجان شرقی می شود.

وی اظهار کرد: با پایدار ماندن این وضعیت و افزایش آلودگی هوا، شرایط ناسالمی برای تمام گروه های سنی ایجاد می کند و در برخی مناطق کاهش دید و کیفیت هوا اتفاق می افتد.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی توصیه کرد تمامی گروه های سنی در این روزها از تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه مناطق آلوده خودداری کنند.

امیدفر، همچنین خواستار مدیریت کاهش تردد خودروها، کنترل فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده جوی و اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز در شهرهای صنعتی و پرجمعیت استان شد.

وی یادآوری کرد: هم اکنون ( ساعت هشت و ۳۰ دقیقه) سراب با ۲۱ درجه سانتی گراد زیر صفر و کلیبر با پنج درجه بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۰ درجه سانتی گراد زیر صفر است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا