اخبار استان آذربایجان شرقی » اخبار متفرقه
کد خبر : 41385
چهارشنبه - 8 بهمن 1399 - 15:42

توصیه‌ های دامپزشکی به دامداران آذربایجان شرقی در فصل سرما

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به برودت هوا در فصل زمستان و افزایش عوامل بیماری زا در این فصل، دامداران با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت صحیح، از تلفات دام‌ها جلوگیری کنند. 

توصیه‌ های دامپزشکی به دامداران آذربایجان شرقی در فصل سرما

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی، با ارائه‌ی توصیه‌های دامپزشکی به دامداران در فصل زمستان، اظهار کرد: بسیاری از دامداران در فصول سرد سال به علت برودت هوا، روش نگهداری دام ها را تغییر داده و آن‌ها را در آغل‌های سنتی و مسقف نگهداری می‌کنند که در این روش نگهداری، بیماری‌های متعددی می‌تواند سلامت دام‌ها را تهدید کند.

وی با بیان این‌که فضای کوچک آغل‌ها و نبود تهویه مناسب علاوه بر تکثیر و افزایش میزان عوامل بیماری زا می‌تواند باعث تجمع گازهای خطرناک از جمله گاز آمونیاک شود، گفت: همچنین این عوامل می‌تواند دستگاه تنفس حیوانات را تحت تاثیر قرار دهد و عوامل بیماری زای فرصت طلب به راحتی وارد سیستم تنفسی حیوان شده و باعث تشدید مشکلات تنفسی شود.

وی بیان کرد:  انتقال عوامل بیماری زا در این فضاها از دام‌های بیمار به دام‌های سالم به علت تراکم بالا، سریع‌تر انجام می‌شود و اگر دامدار به موقع اقدام نکند و اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون را به صورت مرتب انجام ندهد، باعث فراگیری بیماری‌هایی مختلف از جمله تب برفکی در دام‌ها خواهد شد.

 مدیرکل دامپزشکی استان، بهداشتی کردن جایگاه و محل نگهداری دام‌ها را از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا در فصل زمستان عنوان کرد و گفت: با رعایت ضوابط بهداشتی و واکسیناسیون به موقع، دامداران از تلفات بی رویه دام مصون خواهند بود.

وی با بیان اینکه استفاده از آغل‌های قدیمی، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهترین توصیه در این زمینه تغییر سیستم دامداری از سنتی به صنعتی است، افزود: در جایگاه دام‌ها باید حداقل دو متر مربع فضا برای هر راس دام سبک در نظر گرفته شود و محل نگهداری دام‌ها از تهویه مناسب نیز برخوردار باشد.

وی با بیان این‌که حتما از نظرات دامپزشکان و کارشناسان ادارات دامپزشکی در پرورش صنعتی دام استفاده شود، گفت: با انجام این اقدام از خسارات اقتصادی متعدد ناشی از عدم آگاهی دامداران از عوامل پیشگیرانه در مقابل بیماری‌ها، جلوگیری می‌شود این امر قطعا به سود صنعت دامپروری و دامداران خواهد بود.

بهداد خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار راس دام سنگین و شش میلیون راس دام سبک در آذربایجان شرقی وجود دارد.

منبع: ایسنا