به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، احد جودی با بیان این که طبق قانون انتخاب اسامی که خارج از چهارچوب ایرانی و اسلامی هستند و همچنین بی معنی باشند، ممنوعیت دارد، تصریح کرد: اسامی که خارجی و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی باشند؛ قانون انتخاب آن نام را برای کودکان این مرز و بوم منع کرده است؛ اما اگر اسامی جدیدی برای ما پیشنهاد شود و مستندات لازم هم ارایه شود که این نام ها دارای مفهوم هستند، بعد از بررسی و تصویب در شورای عالی ثبت احوال، که متشکل از افراد تحصیل کرده و حقوق دان هستند، مجاز می شوند.
وی افزود: انتخاب نام برای کودکان، بر عهده پدر و مادر کودک است؛ اما طبق قوانین، انتخاب اسامی که بی معنی، نامفهوم و مغایر با شان انسان باشند، ممنوع هستند.
جودی با بیان این که انتخاب اسامی که دارای معنی باشند، برای ثبت احوال هیچ ممنوعیتی ندارند، افزود: هر سال تعدادی اسامی جدید پیشنهاد می شوند که در لیست ثبت احوال نیستند، اما بعد از بررسی های فرهنگی و حقوقی که در شورای مذکور صورت می گیرد مجاز می شوند و مردم عزیز هم می توانند تمام نام های مجاز را در سایت ثبت احوال مشاهده نمایند.
وی در ادامه با تاکید بر این که برای انتخاب اسامی ترکی هیچ ممنوعیت و محدودیتی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۴۰ درصد اسامی در آذربایجان شرقی ترکی هستند، اسم هایی مانند آیلار، آیتک، سودا، سویل، آیهان، بابک و آراز از جمله اسامی هستند که والدین برای کودکان خود انتخاب کرده اند.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی همچنین به سه مورد اسم خاص، “سئوگی، آنار و آییل” نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در رابطه با نام “سئوگی” از طرف ثبت احوال پیشنهاد شده است که سئوگی بدون همزه باید باشد، چون در ترکی دارای مفهوم نیست و از طرفی، اگر پدر و مادری نام فرزند خود را سئوگی انتخاب کنند، شاید در زبان ترکی موقع صدا زدن نام سئوگی، صاحب نام اذیت شود.
وی افزود: آنار به معنی کسی که متوجه می شود اسم نیست، بلکه جمله ای دارای مفهوم است و حتی در فارسی هم اسمی به عنوان “با فهم” نداریم، شاید در نام خانوادگی باشد اما به نظر می رسد اندکی در نام دچار مشکلات شود و در مورد آییل هم اگر اسمی نامفهوم و بی معنی و یا دارای معانی بد باشد، چه در زبان ترکی و چه در همه زبان ها، مورد پذیرش واقع نمی شود.
جودی با بیان این که ممنوعیتی هم که اعمال می شود به خاطر آینده کودکان است که دچار مشکلات روحی نشوند، اظهار داشت: با این همه اگر باز هم والدین کودک دلایل کافی ارائه کنند و در شورای عالی مورد نظر هم تصویب شود، ثبت احوال در خصوص صدور شناسنامه برای این کودکان هیچ مشکلی نخواهد داشت.
وی در پایان با اشاره به این که ثبت احوال و قانون در انتخاب نام کودکان، تمامی ابعاد را در نظر می گیرد تصریح کرد: از همشهریان و مردم فهیم تقاضا داریم اصطلاحاتی و اسامی را برای فرزندان خود انتخاب کنند که برای همه قابل تلفظ باشد و خدای ناکرده کودک مورد آزار و اذیت و تمسخر قرار نگیرد و ملاک انتخاب نام برای کودکان، در نظر گرفتن شخیصت آن کودک باشد نه مسائلی مانند تجددگرایی.

منبع: نصر نیوز