به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی با اشاره به تولید ۲۱۰ تن تخم‌مرغ در استان افزود: از این میزان حدود ۱۳۰ تن در داخل استان مصرف می‌شود و حدود ۳۸ درصد مازاد بر مصرف است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی علاوه بر تامین نیاز تخم مرغ استان، به عنوان استان معین جهت تامین تخم مرغ استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان تعیین شده است و پس از تامین میزان تخم مرغ مصرفی استان که شهرستان‌های مرند، شبستر و تبریز توانایی تامین آن را دارند، مابقی تولید براساس مجوز جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به استان‌های دیگر انتقال می‌یابد.

فتحی گفت: طی ابلاغیه‌ای ساختار تنظیم بازار در استان‌ها مشخص شده است و بر مبنای این ابلاغیه استاندار به عنوان رئیس ستاد، اداره صمت به عنوان دبیر و جهاد کشاورزی به عنوان متولی بعدی معرفی شده و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان برنامه و بودجه و شهرداری مرکز استان نیز به دستگاه‌های قبلی اضافه شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی  افزود: وزارت صمت طی این ابلاغیه به ستاد تنظیم بازار استان اختیار داده است هر استان به فراخور شرایط خود و در صورت داشتن هزینه تبعی، مبلغی را بر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور اضافه کند، بر این مبنا و با توجه به سردسیر بودن آذربایجان شرقی و داشتن بعد مسافت، هزینه تخم مرغ در مقایسه با استان‌های جنوبی بیشتر خواهد بود لذا قیمت مصوب در این استان ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان درب مرغداری در نظر گرفته شده که ۷۰۰ تومان بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور است.

به گفته وی هر کیلو تخم مرغ در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های تبریز و شهرستان‌های استان ۲۲ هزار تومان فروخته می‌شود.
انتقال ۲۰ تن مازاد تخم مرغ به تهران مستلزم خرید آن به قیمت ۱۴ هزار و هفتصد تومان به اضافه تقبل هزینه حمل از سوی تهران خواهد بود.
فتحی اضافه کرد: فرایند کنترل تنظیم بازار جمع بندی شده و به شهرستان‌ها ابلاغ خواهد شد تا طبق تصمیم گیری‌های ستاد تنظیم بازار استان عمل کند و در صورت اجرایی شدن این تصمیم، طی ۱۵ روز بازار خود به خود تعدیل خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی خاطرنشان کرد: وزارت جهادکشاورزی متولی تنظیم بازار تا عمده فروشی است و در ذیل وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، شرکت پشتیبانی دام در حوزه دام، مدیریت توسعه بازرگانی و معاونت بهبود تولیدات دامی با همکاری هم موظف به پیشبرد این فرایند هستند.

وی افزود: با بیان اینکه مدعی هستیم صددرصد نهاده‌های مورد نیاز این واحد‌ها برای مدت ۴۰ روز تامین شده است و در مقابل این میزان مشخص نهاده باید میزان مشخصی از محصول نهایی تحویل داده شود تا تعادل برقرار شود.

فتحی با تشریح نحوه نظارت بر مرغ گوشتی، اظهار کرد: جوجه ریزی تحت نظارت معاونت بهبود تولیدات دامی و سازمان دامپزشکی انجام می‌شود و مرغداران در سامانه سماط ثبت نام می‌کنند و اتحادیه مربوطه به کنترل آن می‌پردازد سپس طبق شیوه نامه هنگام انتقال جوجه از بخش مرغ مادر و تخلیه آن، کارشناس فنی دامپزشکی مکلف به تایید تخلیه است.

وی ادامه داد: پس از گذشت ۴۰ روز دامپزشکی مجوز حمل بهداشتی این مرغ به کشتارگاه را صادر می‌کند و مسئول فنی دامپزشکی که در کشتارگاه حضور دارد تاییده تخلیه صادر می‌نماید.

منبع: خبرگزاری صداوسیما