به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: این قالیبافان با اساس تقاهم نامه منعقده شده با صندوق بیمه روستایی و عشایری کشور از بیمه پنج ساله برخوردار می‌شوندکه یک سال نخست این بیمه برای قالیبافان رایگان خواهد بود و سهم بیمه گذار را در این بازه زمانی دولت پرداخت خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه سهم قالیبافان استان آذربایجان شرقی از بیمه عشایری و روستایی ۴۰ هزار نفر است  افزود:تا کنون ۲۱ هزار نفر از قالیبافان استان جهت استفاده از این بیمه معرفی شده اند.

او این اقدام را فرصت مغتنمی برای قالیبافان و کارفرمایان دانست و ادامه داد:در سال‌های بعدی به صورت پلکانی سهم پرداختی دولت طی ۵ سال کمتر خواهد شد و ما امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده تعداد بیمه شده‌های تأمین اجتماعی را هم افزایش دهیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین از پیش بینی‌های انجام شده در خصوص بیمه درمان و تکمیلی قالی بافان و انعقاد تفاهم نامه با بیمه ایران خبر داد و اعلام کرد:تسهیلات معیشتی به قالیبافان سراسر کشور و همچنین فعالین صنایع جانبی نظیر روفوگران، رنگرزان و طراحان تعلق خواهد گرفت.

فرحناز رافع اعلام کرد: به قالیبافانی که تسهیلات معیشتی دریافت نکرده و در شرایط کرونایی قرار دارند با هماهنگی انجام شده با بانک طرف قرارداد و بیمه ایران تسهیلات معیشتی اختصاص داده خواهد شد.

اوبر ضرورت توجه به آموزش تأکید کرد و گفت: برگزاری برنامه‌های آموزشی مجازی در استان نیز پیگیری خواهد شد.

اوبحث صادرات محوری محصولات در حوزه هنر-صنعت فرش و تسهیلات صادراتی را بسیار مهم برشمرد و افزود: در صورت تصویب در شورای صادرات استان با مشارکت بخش خصوصی و دولتی موضوع پایانه صادراتی استان آذربایجان شرقی به منظور توسعه تجارت با کشور‌های همجوار اجرایی خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بر پیگیری رفع موانع تولید و تأمین مواد اولیه تأکید کرد و اظهار داشت: مهمترین چالش هنر- صنعت فرش در این بخش تحریم‌های ظالمانه و واردات مواد اولیه مثل ابریشم، نخ ابریشم و مواد رنگرزی است و استان آذربایجان‌شرقی با وجود فعالیت کارخانجات توانمند در زمینه تولید رنگ نخ، امکان تولید و تأمین رنگ مورد نیاز کل کشور را دارد.

رافع از احصای مشکلات و موانع پیش روی تولیدکنندگان صنایع رنگ فرش خبر داد و افزود:در جریان بازدید مشکلات فعالان حوزه رنگ بررسی شد و در صدد رفع موانع در این بخش هستیم.

اوبهره برداری از کارخانه تولید نخ در استان طی همین سفر و همزمان با دهه فجر ۹۹ را گامی مهم در جهت تولید و تأمین مواد اولیه فرش دستباف عنوان کرد و افزود: از طریق تسهیلات اعطایی و بسترسازی‌های انجام شده و مشارکت بخش خصوصی و حمایت دولت، امیدواریم بتوانیم تعداد کارخانه‌های حوزه ریسندگی نخ برای فرش را افزایش دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان