به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدرضا پورمحمدی در آئین افتتاح مرکز داده و نیروگاه خورشیدی استانداری آذربایجان شرقی، اظهار داشت: به برکت پیروزی انقلاب و با وجود تمام فشارها و مشکلات، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در تمام بخش‌های صنعتی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی و علم و فناوری ادامه دارد.

وی اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران کشوری تک‌محصولی، وابسته به نفت و مصرف‌کننده بود، اما در ۴۲ سال گذشته به کشوری مقتدر تبدیل شده است که با کشورهای دیگر در بازارهای جهانی و عرصه صادرات محصولات تولیدی رقابت می‌کند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: خودکفایی کامل در صنایع هوا و فضا، سلول‌های بنیادی و بسیاری دیگر از حوزه‌های علمی، تنها بخشی از برکات انقلاب اسلامی است.

استاندار آذربایجان ‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت خوب بیماری کرونا در کشورمان اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورهای مدعی دنیا، در مدیریت بیماری کرونا زمین‌گیر شده‌اند؛ ولی به‌رغم تمامی فشارها، سازمان بهداشت  جهانی از شیوه مدیریت بیماری در ایران، قدردانی کرد.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دنیای آینده، دنیای اطلاعات است، گفت: فناوری اطلاعات، تحولات زیادی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرده و توجه به این موضوع در حوزه‌های مختلف باید افزایش یابد.

وی، میزان مصرف انرژی را یکی از شاخص‌های توسعه جوامع برشمرد و گفت: باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که علاوه بر افزایش تولید انرژی‌های پاک در کشور، بخش اعظمی از این انرژی در اختیار بخش‌هایی همچون تولید قرار گیرد.

پورمحمدی با قدردانی از تلاش مسئولان امر در بهره‌برداری از مرکز داده و نیروگاه خورشیدی استانداری، اظهار داشت: تلاش برای تحقق کامل دولت الکترونیک یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های ماست که پس از این مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که تمامی فرآیندهای خدمات به مردم به صورت الکترونیک انجام شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه گفت: برای بهره‌برداری از پروژه‌های فنی و عمرانی استانداری، ۳۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

حمیدرضا قاسم‌زاده با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این دو پروژه از ابتدای سال ۹۷، اظهار داشت: توان تولیدی نیروگاه خورشیدی استانداری، ۵۰ کیلووات است و استانداری علاوه بر این نیروگاه، با راه‌اندازی یک ژنراتور ۴۴۱ کیلووات، تا کنون به میزان ۴۰ مگاوات به شبکه برق شهری کمک کرده است.

وی افزود: استانداری آذربایجان شرقی نه تنها در زمینه تولید برق، خودکفاست بلکه به برخی دستگاه‌های اجرایی در زمینه بهره‌مندی از برق، کمک می کند.

بهره‌برداری از ۲ پروژه عمرانی و فنی استانداری آذربایجان‌شرقی 

به مناسبت دهه فجر، دو پروژه عمرانی و فنی استانداری آذربایجان شرقی با اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد ریال با حضور استاندار به بهره‌برداری رسید.

مرکز داده استانداری آذربایجان شرقی یکی از پروژه‌ها بود که با هدف توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات  ارتباطات، افزایش ضریب امنیت سایبری و داده‌های سازمانی، توسعه خدمات الکترونیک و شبکه دولت، توسعه زیرساخت‌‌های انتخابات الکترونیک و اجرای الزامات پدافند غیرعامل اجرا شده است.

مدیر فناوری اطلاعات استانداری آذربایجان شرقی در خصوص این پروژه گفت: مرکز داده، مجموعه‌ای زیرساخت‌های ارتباطی، تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی و سرویس‌دهنده‌هاست که پردازش، ذخیره‌سازی و تبادل داده و اطلاعات را بدون وقفه انجام می‌دهد.

فرداد تیموری افزود: با توجه به توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد مرکز داده با استانداردهای به‌روز در استانداری ضروری بود و بر این اساس، مجوز ایجاد این مرکز در سال ۹۷ صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز با تائید سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان پدافند غیرعامل کشور ایجاد و همزمان با دهه فجر امسال شروع به کار می‌کند.

تیموری افزود: این مرکز از نوع مراکز SDC است که بر پایه استاندارد DC100 طراحی و اجرا شده و می‌تواند به عنوان نقطه قابل اطمینان وزارت کشور در منطقه شمال غرب ایفای نقش کند.

همزمان با این پروژه، نیروگاه خورشیدی ۵۰ کیلووات استانداری آذربایجان شرقی با ظرفیت تولید سالانه ۹۹ مگاوات‌ساعت برق به بهره‌برداری رسید.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در خصوص این پروژه گفت: نیروگاه خورشیدی استانداری توسط مرکز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر جهاددانشگاهی در مدت ۴ ماه طراحی و ساخته شده است.

جعفر محسنی افزود: این نیروگاه شامل ۱۵۰ عدد پنل ۳۳۵ وات از نوع منوکریستال و اینورتر ۵۰ کیلوواتی است.

این پروژه ها از سوی مدیریت های اداری و مالی و فناوری اطلاعات استانداری آذربایجان شرقی اجرا شده است.

منبع: فارس