به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در حال حاضر ظرفیت سردخانه های این استان برای نگهداری انواع محصولات کشاورزی ۴۰۰ هزار تن است، گفت: در سال آینده با تکمیل واحدهای در حال احداث، ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه های استان به ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید.

وی با اشاره به تنوع محصولات تولیدی آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی، اظهار داشت: با توجه به اینکه ۲۰ درصد کالاهای صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی به محصولات کشاورزی اختصاص دارد، افزایش ظرفیت سردخانه های استان ضروری است.

 وی اظهار داشت: در حال حاضر  ۶۰ درصد از  ۲۰ درصد محصولات کشاورزی صادراتی استان مربوط به محصولات فرآوری شده در واحدهای تبدیلی و تکمیلی است و با برنامه ریزی های دقیق می توان این جایگاه را بهبود بخشید.

وی با بیان اینکه وقتی محصولات بدون فرآوری، خام و به صورت اولیه صادر شود، ارزش افزوده نداشته و ارزآوری چندانی نخواهد داشت، اضافه کرد: ظرفیت واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان برای تولید محصولات لبنی مناسب بوده و نیازی به ارسال به سایر استان ها دیده نمی شود.

فتحی از کسب رتبه اول آذربایجان شرقی در صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولاتی همچون عسل در کشور خبر داد و افزود: تعداد ۷۸۰ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در سطح استان فعالیت می کنند که حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول مشمول فرآوری، بسته بندی و نگهداری در این صنعت است و از نظر تعداد واحدهای فرآوری، آذربایجان شرقی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در فرآوری محصولاتی همچون تخم مرغ جزو رتبه های برتر کشور است، ادامه داد: از هشت واحد فرآوری تخم مرغ در کشور، سه واحد در آذربایجان شرقی قرار داشته که زمینه فرآوری تخم مرغ با تولید محصولات مایع پاستوریزه و هموژنیزه و همچنین پودر تخم مرغ که شامل سفیده، زرده و مخلوط کامل تخم مرغ می باشد، با استفاده از ماشین آلات و دستگاه های پیشرفته و تمام اتوماتیک فرآوری می شود.

فتحی گفت: ۲۷ کارخانه تولید آرد در کل استان فعال است که با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن فعالیت می کنند و سیلوهای فعال آذربایجان شرقی در حال حاضر حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن غلات در خود نگهداری می کنند و در فرآوری و نگهداری بیش از میزان مورد نیاز استان امکانات داریم.

منبع: ایرنا