به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، عصر چهارشنبه، بیست و نهم بهمن ماه در آیین روانمایی از بازار آنلاین صنایع دستی سارای با تشریح آخرین وضعیت تولید صنایع دستی در آذربایجان شرقی، تعداد هنرمندان صنایع دستی بر اساس پروانه‌های صادر شده و کارت‌های فعالیت را ۱۴ هزار نفر عنوان کرد.

احمد حمزه‌زاده با اشاره به متضرر شدن هنرمندان پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیل یا متوقف شدن کسب و کارها در این حوزه، ادامه داد: با توجه به فروش مستقیم صنایع دستی و چمدانی بودن صادرات این محصولات، هنرمندان صنایع دستی بازار فروششان را پس از شیوع کرونا از دست داده‌اند.

وی از وجود ۲۵ رشته صنایع دستی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: ورنی بافی، حکاکی روی فلز، سفال و سرامیک، چاپ کلاغه‌ای، ممقان دوزی و ساخت سازهای سنتی از جمله رشته‌های فعال در استانمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی پس از استان اصفهان از نظر تعدد رشته‌های صنایع دستی، جایگاه دوم و از تظر تنوع رتبه‌ی دوم را دارا است.

حمزه‌زاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای حمایت از صنایع دستی و هنرهای بومی از ثبت ملی اهر به عنوان شهر ملی ورنی و ثبت اسکو به عنوان شهرهای ملی چاپ باتیک با کسب حداکثر امتیازات، خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ هم دو شهر ازاستانمان نامزد ثبت ملی شده‌اند.

وی ادامه داد: ۱۳ اثر از استانمان تا به حال نشان ملی بین‌المللی صنایع دستی و ۱۸۳ اثر نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را کسب کرده‌اند و از نظر تعداد نیز جزو استان های اول کشور هستیم.

وی اضافه کرد: تعداد زیادی از هنرمندان صنایع دستی استانمان در این بازار اینترنتی ثبت‌نام کرده‌اند و تصاویر محصولات و صنایع دستی به فروش گذاشته شده در این بازار آنلاین در آتلیه حرفه‌ای ثبت می‌شود.

وی گفت: مشخصات و تصاویر عکس در سایت بارگذاری شده تمامی مراحل به صورت اینترنتی انجام می‌شود تا ارسال مرسولات پستی با عقد قراردادی با شرکت پست برعهده سایت بوده این اقدام جهت جبران ضرر و زیان وارده به هنرمندان صنایع دستی در دوران کرونا انجام شد و در روز در ماه‌های آتی نیز به سیستم و سیستم پول بین‌المللی نیز مجهز می‌شود.

بر اساس این گزارش، علاقمندان به خرید اینترنتی صنایع دستی با مهر و اصالت کالا تایید شده توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.saraycrafts.ir مراجعه کنند.

منبع: ایسنا