اخبار استان آذربایجان شرقی » اقتصادی
کد خبر : 42561
پنجشنبه - 30 بهمن 1399 - 14:39
در دیدار استاندار آذربایجان شرقی با وزیر امور خارجه؛

راهکارهای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و جمهوری آذربایجان بررسی شد

راهکارهای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و جمهوری آذربایجان و تسهیل حمل‌ونقل مسافر و کالا میان دو کشور، در دیدار استاندار آذربایجان شرقی با وزیر امور خارجه بررسی شد.

راهکارهای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و جمهوری آذربایجان بررسی شد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدرضا پورمحمدی در این دیدار با اشاره به واگذاری مسئولیت توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان به استان آذربایجان شرقی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در راستای این مأموریت ملی و همچنین رسالت منطقه‌ای خود، آماده نقش‌آفرینی در روند توسعه همکاری با جمهوری آذربایجان و بازسازی مناطق آزادشده این کشور هستیم.

وی از راه‌اندازی پایانه مرزی خداآفرین و بازگشایی خط ریلی جلفا- نخجوان به عنوان دو اقدام بسیار مهم برای تسهیل روابط تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان نام برد و همکاری و مساعدت وزارت امور خارجه را برای تحقق این مهم خواستار شد.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: راه‌اندازی پایانه و گمرک خداآفرین، در کنار تقویت مبادی مرزی ایران و آذربایجان در استان‌های اردبیل و گیلان، نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در تسهیل عبور و مرور به جمهوری آذربایجان و همچنین انتقال امکانات، تجهیزات و اقلام مورد نیاز برای مشارکت در بازسازی منطقه قره‌باغ خواهد داشت.

وی با اشاره به بازدید وزیر امور خارجه از نقطه مرزی جلفا در مرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان، گفت: بازگشایی خط ریلی جلفا- نخجوان برای دسترسی آسان به بازار کشورهای همسایه و منطقه اوراسیا، ضروری است و در این رابطه طرح توجیه اقتصادی از سوی دستگاه‌های مسئول استان تهیه شده است.

پورمحمدی همچنین با اشاره به نشست‌های اخیر مسئولان استان با سفرای ایران در کشورهای همسایه و مقامات این کشورها، بر عزم جدی بخش‌های دولتی و خصوصی استان برای توسعه مناسبات بین‌المللی کشورمان تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به نقش اساسی تبریز و آذربایجان شرقی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه، بر تلاش جدی دستگاه‌های مسئول و بخش خصوصی برای استفاده از فرصت ایجادشده در روابط میان ایران و آذربایجان تأکید و آمادگی وزارت امور خارجه را برای همکاری در این زمینه اعلام کرد.

دکتر محمدجواد ظریف با اشاره به سفر منطقه‌ای خود و بازدید از مرز جلفا، بر فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه ازجمله خطوط ریلی و امکانات مرزی، برای نقش‌آفرینی بیشتر ایران در کریدورهای بین‌المللی و حضور گسترده در بازارهای منطقه تأکید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور نیز در این دیدار حضور داشتند.